Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bedragarnas olika identiteter: Barnbarn, bankman och polis

Tipsen: Så skyddar du dig mot åldringsbrott
Dela aldrig med dig av ditt bank-ID till någon annan, uppmanar polisen.Foto: ANN JONASSON
Bedragarna kan låta både proffsiga och trovärdiga.Foto: Shutterstuck

Telefonbedragare ringer till äldre och påstår sig vara ett barnbarn, en bankman eller till och med en släkting från Finland.

De kan låta både proffsiga och trovärdiga – men låt dig inte luras.

– Det är den lojalitet som de spelar på, säger Anders Larsson, kriminalinspektör vid polisens Circagrupp som utreder brott mot äldre.

Har du blivit utsatt för ett bedrägeri per telefon?

Det kan vara svårt att avgöra om ett samtal är ett bedrägeri eller inte, särskilt när förövarna tar på sig olika roller när de ringer till äldre.

Det finns många varianter på hur telefonsamtalen går till. Oftast får förövaren de äldre att tro att det är ett barnbarn eller någon annan släkting som ringer. De kan även påstå sig vara en person från banken, eller kanske till och med polisen.

Detta gör de för att kunna bygga upp ett förtroende som sedan kan underlätta åtkomsten sina offers pengar.

– De här bedragarna är väldigt skickliga och det bygger väldigt mycket på att man stressar de äldre i samtalet så att de ska begå misstag, säger Anders Larsson, kriminalinspektör vid polisens Circagruppen, som är specialiserade på att utreda äldrebrott.

Vanliga tillvägagångssätt

I vissa fall har förövarna fått tag i lättillgänglig information via internet om offret och sedan kunnat spela på det. Men många gånger så har de ringt på måfå och i samtalet lyckats få den äldre att blotta sig.

Anders Larsson berättar att den så kallade barnbarnsmetoden är välanvänd. Den går ut på att gärningsmännen ringer till de äldre och frågar: ”Hör du vem det är”. 

Många gånger gissar offren på att det är ett av barnbarnen som ringer.

– Sedan vill ”barnbarnet” låna pengar, men har inte möjligheten att själv komma och hämta pengarna och skickar i stället ”sin kompis” som hämtar upp dem. I vissa fall har man även tagit guldsmycken, säger Anders Larsson, och fortsätter:

– Barnbarnet kanske inte ringer så ofta och man tycker om sitt barnbarn och vill hjälpa dem. Då är det den lojalitet som de spelar på, fortsätter han. 

En annan typ av strategi är när förövaren tar sig rollen som bankman eller polis. I samtalet ber ”tjänstemannen” de äldre att dela med sig av sitt bank-ID.

– Äldre kanske inte har samma koll på tekniken och då kan förövaren lura till sig att komma in på deras internetbank. Banken ringer aldrig hem till någon och ber en logga in på internetbanken, så jobbar inte banken, säger Anders Larsson.

Anders Larsson, kriminalinspektör vid polisens Circagrupp som utreder brott mot äldre.Foto: PRIVAT

Enkla motstrategier 

Bedrägeribrott sker i stort sett över hela Sverige och att lura äldre på pengar har varit ett populärt tillvägagångssätt bland bedragare. Därför är det viktigt att äldre är medvetna om dessa bluffmetoder. 

– Anhöriga kan stötta sina äldre genom att informera dem om dessa typer av brott. Jag menar inte att de äldre ska känna sig rädda, utan bara vara medvetna om att det här kan förekomma, säger Anders Larsson.

Att vara medveten är en bra början för att minska risken att utsättas för lurendrejerier. Vid misstanke av ett bedrägerisamtal kan man använda sig av en effektiv metod, en så kallad motringning. 

– Man kan motringa, det vill säga om personen utger sig vara en polis så kan man be om att få ringa upp via polisens växel, samma gäller när det kommer till banken.

Viktigt att polisanmäla 

Oavsett om bluffmakaren lyckades stjäla eller la på tomhänt så är det viktigt att en polisanmälan sker. Detta kan hjälpa polisen i deras identifieringsprocess, då det är ytterst sällan som en bedragare bara ringer till en person.

– Vi ser ju när vi tittar på våra utredningar att de ringer ju massvis med folk men det är inte alltid de får napp. Man ska alltid polisanmäla, det kan vara den här pusselbiten som vi behöver i en större brottsserie, det kan vara den pusselbiten som vi behöver för att identifiera förövarna, säger han.

Inspektören Anders Larsson delar med sig om ett fall där förövaren hade uppgett sig vara sig vara en finsk släkting på besök i Sverige.

”Släktingen” pratade i huvudsak finska med offret och sa sig ha problem med bilen och behövde därför låna pengar. 

– ”Släktingen” kunde inte komma själv för att hämta pengarna utan skickade dit en ”kompis” till offret, och där fick man bankkort som man sedan använde, säger han.

TV: Arne, 88, gillrade en fälla för barnbarnsligan

Bluffmakarnas knep


• Utger sig för att vara en person du känner eller litar på för att bygga en relation.

 

• Bedragaren hittar information om dig via nätet för att låta mer trovärdig. 

 

• Bedragaren ser till att skapa en ”akutsituation” så att du ska känna dig stressad och glömma bort att du inte ska lämna ut koder.

Så skyddar du dig

Blir du misstänksam under ett samtal - be om att få motringa.

 

Banker, poliser eller andra myndigheter frågar aldrig efter dina personliga koder - lämna inte ut dina inloggningsuppgifter. 

 

Logga inte in via ditt bank-id  eller med din bankdosa ifall det är du som blir kontaktad.

 

Lämna aldrig ut ditt bankkort till någon du inte känner.

 

Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. 

 

Anmäl alltid om du tror att du råkat ut för bedragarna.

Om Circagruppen

Circagruppens uppdrag är att kartlägga, samordna och utreda seriebrottslighet mot äldre nationellt. Gruppen utgår från Vårgårda och Göteborg.