Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bedragarna luras att barnen dött – länsar offrens konton

Förövarna vill komma åt offrens konton genom BankID.
Foto: NILS JAKOBSSON / BILDBYRÅN

Bedrägeribrotten mot äldre ökade med nära 50 procent mellan december 2019 och januari i år. 

Det gäller de brott där åldringarna luras att identifiera sig med BankID för att sedan få sina konton länsade 

Nu varnar polisen för en ny trend gällande hur den här typen av brott begås. 

– Förövarna utger sig för att vara polis som lämnar olycksbud om en nära anhörig, säger Anders Larsson, gruppchef för gruppen för åldringsbrott vid region väst.

Den här typen av brott kallas för social manipulation och är den vanligaste formen av bedrägeri mot äldre och funktionsnedsatta. Brottstypen ökade med 45 procent – bara mellan december 2019 och januari 2020, enligt polisen.

– Det kan vara så att personen säger att den äldres son, till exempel, ligger svårt skadad efter en olycka och att ”vi kan komma och hämta dig så att du kan komma till din son, men då måste du identifiera dig med BankID”. När offret då loggar in så är det förövaren som kommer in, säger Anders Larsson.

Att få ett samtal om att en nära anhörig har varit med om en allvarlig olycka kan stressa alla. När personen som ringer dessutom utger sig för att vara från polisen kan det stressa en extra mycket. 

Polisen varnar för en ny typ av bedrägerier.
Foto: ALEX LJUNGDAHL

Utnyttjar stressen

Han betonar att det blir en chock för offret men att förövaren är duktiga på att stressa offren så att de gör som förövaren säger. 

Det hela handlar alltså om att förövarna på olika sätt vill komma åt offrens konton. Och tillvägagångssätten ändras hela tiden. 

– Just nu ser vi att förövarna utger sig för att vara polis som lämnar olycksbud men i morgon kan de använda en annan variant, säger Anders Larsson. 

Det är inte uteslutande gruppen äldre som utsätts för den här typen av bedrägeribrott, men det är inte ovanligt att det händer. 

– Om det ringer någon och säger att de är från polisen ... den äldre generationen har en större respekt för myndigheter än vad unga har. De äldre kanske inte är lika bevandrade i tekniken heller, säger Anders Larsson. 

Vad kan man tänka på som privatperson? 

– Tänk på att polisen aldrig begär att man ska identifiera sig via BankID över telefon. Det handlar om att vara på sin vakt, säger Anders Larsson. 

Att utge sig för att vara polis är brottsligt och rubriceras som föregivande av allmän ställning. 

Så skyddar du dig

Blir du misstänksam under ett samtal - be om att få motringa.

Banker, poliser eller andra myndigheter frågar aldrig efter dina personliga koder - lämna inte ut dina inloggningsuppgifter. 

Logga inte in via ditt bank-id  eller med din bankdosa ifall det är du som blir kontaktad.

Lämna aldrig ut ditt bankkort till någon du inte känner.

Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. 

Anmäl alltid om du tror att du råkat ut för bedragarna.

Magdalena Jakobsson i Fristad, Borås, utsattes för de lömska äldrebedragarna.
Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL / GT/EXPRESSEN
Anna-Karin Kjellgren vid polisens bedrägerirotel i region Väst.
Foto: Polisen

Magdalena drabbades

Så sent som i februari skrev GT om Magdalena Jakobsson, 69, i Borås, som drabbades av bedragarnas lömska knep, ”social manipulation”.  Magdalena blev väckt mitt i natten av en man som utgav sig för att vara polis. ”Polismannen” berättade att hennes son låg på sjukhus och svävade mellan liv och död. 

Hon blev förstås orolig och gjorde som ”polisen” sa. Minuter senare hade mannen tömt hennes bankkonton.

 – Jag var nyvaken och chockad. Han sa att min son är svårt skadad. Annars hade jag aldrig blivit lurad på det här sättet, berättade 69-åriga Magdalena. 

Magdalena berättade då att mannen talade med en förtroendeingivande ton och att han hela tiden var behjälplig och tillmötesgående. En polispatrull var på väg hem till Magdalena, berättade mannen, eftersom sonen varit med om en hemsk trafikolycka. 

– Han presenterar sig som Tomas Karlsson och säger att han är polis. Han låter väldigt förtroendeingivande, kontrollerar att jag är jag och ber mig sedan sätta mig ner och andas lugnt, sa Magdalena. 

Polisen: Ett vidrigt brott

Att läsa nyheterna om bedrägerierna kan vara ett sätt att vara förberedd – om bedragarna skulle ringa. 

– Jag känner ju väl till faran med bedrägerier men man tänker inte klart och logiskt i ett ett sånt läge, sa Magdalena. 

Polisen, Anna-Karin Kjellgren, arbetar brottsförebyggande på polisens bedrägerisektion i Region väst. 

– Det här är ett vidrigt brott. Det är social manipulation av värsta sort. Vad jag känner till har vi fått in runt 20 anmälningar efter 1 januari 2019 där en person ringer upp, utger sig för att vara polis och säger att nära anhörig skadats eller avlidit. Av dessa har fem lett till fullbordade brott, berättade hon i februari. 


Social manipulation – en typ av bedrägeri

Polisen för statistik över antalet anmälda och fullbordade bedrägerier. Man spaltar sedan ner dessa i olika typer. Den vanligaste av dessa är ”Social manipulation” där bedragaren skapar en akutsituation. Detta för att försvaga brottsoffrets rationella tänkande genom att komma med berörande information som oftast är falsk. Tillvägagångssättet i artikeln är ett av många exempel på hur man kan gå till väga.

Man spaltar också upp offren, bland annat vad gäller deras ålder.


Så här ser statistiken ut vad gäller antalet anmälda bedrägeribrott från 1 januari 2019 fram till 12 februari 2020.


Romansbedrägerier

Anmälda brott: 811.

Snittålder på målsägande: 54 år.


Befogenhetsbedrägeri

Anmälda brott: 4225. 

2529 av de målsägande är över 65 år


Investeringsbedrägerier

Anmälda brott: 1598.

655 av de målsägande är över 65 år.


Bedrägeri genom social manipulation/annan typ än de tre ovanstående 

Anmälda brott: 9226.

Drygt hälften av de målsägande, 4671, är över 65 år.


I alla dessa kategorier finns ett mörkertal beroende på att långt ifrån alla bedrägerier anmäls. Inte sällan beroende på att den utsatte känner skam.

Källa: Polisen.