Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bedragaren gav sig på Berit: ”En gisslanliknande situation"

Berit Westberg, 80, utsattes för ett fräckt bedrägeriförsök.Foto: HENRIK JANSSON
Bedragaren utgav sig från att komma från Elgiganten.Foto: TT NYHETSBYRÅN

Bedragare som utger sig för att komma från olika butikskedjor och försöker komma åt äldre personers pengar via telefon är ett stort problem.

En av de som drabbats är Berit Westberg, 80 som blev uppringd av en person som utgav sig att komma från Elgiganten.

I sista stund lyckades hon genomskåda bluffen.

– Det var en gisslanliknande situation. Det är förfärligt att man inte kan lite på folk, säger hon.

Det var dagen innan första advent, som Berit Westerberg, 80, från Mölndal blev uppringd på kvällstid.

– Det kvar en kvinna som presenterade sig som Matilda från Elgiganten, berättar Berit.

Kvinnan i luren förklarade för Berit att de mobiltelefoner hon beställt av dem hade kommit. Men Berit hade i själva verket inte beställt några telefoner. 

Hon hade heller inte betalat dem som kvinnan påstod, något som hon tidigare berättat för SVT Nyheter Väst. 

– Då sa hon att hon skulle kolla med sin kollega och bad mig hänga kvar i telefonen. Så småningom kom hon tillbaka och berättade att de hade betalats från någon annan persons kreditkort, förklarar Berit och fortsätter:

– Hon sa att vi skulle vara försiktiga, för att det betydde att de andra personerna hade mitt namn och min adress och varnade mig för att jag kunde bli ID-kapad.

”Vänlig och tillmötesgående”

Berit reagerade, eftersom en av hennes släktingar fått sin identitet kapad några år tidigare och uppskattade varningen från kvinnan.

– Hon var så otroligt vänligt och tillmötesgående. Dessutom var hon hjälpsam, men bara inom citationstecken, skulle det visa sig.

Kvinnan som ringde Berit uppgav att hon kom från Elgiganten.Foto: HENRIK JANSSON

För att ”hjälpa” Berit bad kvinnan sedan om att hon skulle använda sig av sitt bank-ID.

– Jag vägrade stenhårt. Trots att jag är ganska lugn och sansad så kände jag ändå ett obehag i magen, på något vis, berättar Berit.

Så lurade bedragaren Berit

Bedragaren ringde upp och uppgav sig komma från Elgiganten.

Kvinnan i luren presenterade ett påhittat misstag, genom att förklara att någon annan betalat för varor i Berits namn.

Bedragaren gav sedan intryck av att Berits identitet hotades att kapas av en helt påhittad part i situationen, för att bygga upp ett förtroende.

Bedragaren erbjöd sig därefter att ställa allt till rätta, om Berit uppgav uppgifter via mobilt bank-ID eller via en bankdosa.

Efter ett utdraget förlopp på över två timmar, gav Berit slutligen med sig och gav bedragarna tillträde till hennes bankkonton, genom att delge uppgifter från hennes bankdosa.

Kvinnan i luren försökte sedan övertala Berit att använda sig av sin bankdosa, berättar hon. Efter att samtalet pågått i över två timmar gick Berit till slut motvilligt med på att stoppa in ett kort i bankdosan, kopplat till mindre pengar än på de andra.

– Jag kalkylerade att jag skulle klara mig om de stal den mängden pengar, berättar Berit och fortsätter:

– Det var en gisslanliknande situation. De som är så gamla som jag är uppfostrade att inte vara ohyfsade mot folk och jag var trött och ville lägga på.

Snuvade bedragaren 

Efter att samtalet avslutats gick Berit och lade sig för kvällen. Morgonen därpå ringde hon sin dotter, som hade några vänner över på adventslunch.

– Hon sa direkt att jag blivit lurad. Med på lunchen fann en bankman, som uppmanade mig att spärra alla mina kort, så det gjorde jag.

Bluffmakerskan försökte ta sig in på Berits internetbank vi henne mobila bank-ID.Foto: HENRIK JANSSON

Efter att Berit kontaktat sin bank och alla hennes kort spärrats anmälde hon händelsen till polisen.

Det visade sig att bedragarna inte fått med sig några pengar – i stället hade de flyttat allt till ett och samma av Berits konton. Troligtvis för att i ett senare skede kunna göra ett ordentligt uttag.

– Jag blev inte av med en krona, men de kunde kommit över tiotusentals kronor.

Jessica Wallin är kommunikationsansvarig på Elgiganten.Foto: Jenny Lagerqvist

Bedragaren utgav sig från att komma från elektronikkedjan Elgiganten, men det var en bluff.

Jessica Wallin är kommunikationsansvarig på Elgiganten och hon säger att det inte är första gången som något liknande sker, att bedragare använder sig av deras varumärke.

– Tidigare har det varit mest i Dalarna och i Norrland, men nu verkar det ha kommit hit. Det är jättetråkigt för de drabbar framför allt äldre människor och man blir bara ledsen. Dessutom använder bedragarna vårt varumärke i sammanhang där vi inte vill finnas med, säger Jessica Wallin.

Vill varna andra

Några dagar senare gick Berit Westberg på ett möte i sin lokala pensionärsförening och berättade om händelsen, för att varna andra.

– Polisen tyckte det var en jättebra idé. Jag finns mycket fin respons efteråt och fått mejl från flera personer som tackat mig för att jag berättade.

Berit hoppas att hennes berättelse om bedragarens tillvägagångssätt ska hjälpa andra pensionärer.Foto: HENRIK JANSSON

Berit hoppas nu att hennes berättelse ska hjälpa ännu fler att ta det försiktigt.

– Man får gärna tycka att jag är en idiot som inte fattade, det bjuder jag på. Men om jag bara kan skydda en enda människa från att råka ut för samma sak har jag lyckats. 

– Det är förfärligt att man inte kan lite på folk. Har inte dem en gammal mormor eller farmor, undrar man ju.

Polisen: ”Riktigt stort bekymmer”

Håkan Carlsson är chef för polisens Circagrupp, som är specialiserad på seriebrottslighet mot äldre. Han känner väl till fenomenet, men kan inte uttala sig i det specifika fallet med hänvisning till att det fortfarande är en pågående förundersökning.

– Det finns olika tillvägagångssätt, men syftet är alltid att man ska komma åt offrets konton och att offret själv ska öppna dörren till sin bank.

Håkan Carlsson, chef för polisens circagrupp, förklarar att fenomenet är mycket utbrett.Foto: TORBJÖRN SELANDER

Carlsson förklarar att tillvägagångssättet blivit allt vanligare.

– Det har blivit allt vanligare på senare år och det är ett riktigt, riktigt stort bekymmer, säger Håkan Carlsson.

Enligt Håkan Carlsson förekommer fenomenet på stor skala i Västsverige, men även i andra delar av landet.

– Jag vill inte uttala mig om hur många fall det rör sig om, men det är ett mycket stort antal, förklarar han.

Berit Westbergs liv har återgått till det normala efter den obehagliga upplevelsen, som hon menar har härdat henne.

– Den här upplevelsen har stärkt mig, det enda luriga är att komma ihåg koden till de nya korten. Det tar ett tag för saker att fastna i skallen när man är lite äldre, berättar hon.