Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bedragare följer efter äldre från mataffären

Lina Nilsson på Stöldskyddsföreningen varnar för den nya metoden som bedragarna använder sig av. Foto: Stöldskyddsföreningen
Håkan Carlsson på polisens circagrupp säger att bedragarna ofta utger sig från att vara från någon av de större matvarukedjorna. Foto: Polisen
Foto: PETTER ARVIDSON
Foto: NIKE ISAKSSON/IBL-AOP
Foto: TOMAS LEPRINCE

Allt eftersom äldrebedragarnas metoder kommer upp till ytan, uppfinner brottslingarna nya knep för att lura och bedra. 

Det senaste tillvägagångssättet: Återbetalnings–bluffen. Där bedragarna förföljer äldre från matbutiken – och sedan säger att de ska ge tillbaka pengar. I stället tömmer de offrens konto.

– Det är hemskt, man blir nästa gråtfärdig, säger Lina Nilsson, rådgivningsexpert på Stöldskyddsföreningen. 

På flera håll i landet har personer drabbats av den nya bluffen. 

Bedragarna följer efter sina offer från mataffären, det handlar om stora kedjor som Ica, Coop och Hemköp, och knackar på snabbt efter att de kommit in genom sin ytterdörr. 

– Det är lite nya modus. Man följer efter hem helt enkelt. Bedragarna säger att du har betalat för mycket och att de behöver kontokort och kod för att åtgärda misstaget, säger Lina Nilsson, rådgivningsexpert på Stöldskyddsföreningen. 

Bakom den tillsynes goda gärningen döljer sig onda avsikter.

– Då är man godtrogen och tackar för hjälpen. Det är hemskt, man blir nästan gråtfärdig, säger Lina Nilsson, rådgivningsexpert på Stöldskyddsföreningen. 

Erbjuder tjänster

Enligt Lina Nilsson ser man en kraftig ökning på antalet bedrägerier mot äldre i hela landet, med vissa skillnader rent geografiskt. Västsverige är ett av de områden där ökningen inte är lika kraftig – men bedragarnas metoder syns tydligt även i väst. 

– Just nu har vi också en hel del där man erbjuder olika tjänster. Gräsklippning, fönstertvätt eller klippa häckar. Allt för att komma in, säger Lina Nilsson. 

För att undvika att bli bedragen av gärningsmännen så gäller det, enligt Stöldskyddsföreningen, att vara vaksam och frågvis. 

– Det är viktigt att inte släppa in någon i bostaden innan man har kollat upp om det verkligen ska komma någon. Säga åt personen att återkomma, det är tufft, man vill kanske inte låta otrevlig. Det beror ju också på hur påstridig personen i andra änden är också, säger Lina Nilsson. 

 

LÄS OCKSÅ: Äldrebedragare slog till mot 93-årig kvinna 

 

Håkan Carlsson, chef på polisens circagrupp som utreder äldrebrott, menar att den här typen av tillvägagångssätt är vanliga bland bedragarna. 

"Stora matvarubutiker" 

Att utge sig från att vara från stora företag, i detta fall Ica, Coop eller Hemköp, ger mer tyngd i bedragarens bluff menar Carlsson.

– Och i en större butik är det lättare att röra sig och leta ut sina offer. Det handlar om stora matvarubutiker där det är ett stort flöde av kunder, säger Håkan Carlsson. 

Bedragarna, som ofta antingen handlar om internationella eller nationella ligor, väljer sina offer redan inne i butiken och följer sedan efter till hemmet. 

– De brukar inte ha med sig någon falsk legitimation eller något, men samtidigt kan målsägaren relatera till personen. De har ju precis varit i butiken. De här bedragarna är ofta väldigt duktiga på att prata, trevliga och välklädda, säger Håkan Carlsson. 

Flera försök i följd 

Det är inte heller helt ovanligt, enligt Håkan Carlsson, att de offren till bedragarna blir utsatta för flera knep i följd. 

– Man ser även avbrutna försök. Sen gör man ett nytt försök med en annat metod för att se om det funkar, sen kanske det aldrig blir något men syftet är att komma över kortet och koden så att man kan länsa, säger Håkan Carlsson. 

 

LÄS MER: Polisens varning: Så döljer äldrebedragarna sina brott 

 

Knepen som används av ligorna växlar ofta kraftigt och nya metoder dyker upp så fort en annan slutar att fungera. 

– Man tar till de här tillvägagångssätten för att det fungerar och då använder man sig av det helt enkelt, säger Håkan Carlsson. 

Hög återfallsrisk för bedragarna 

En äldre man som härjat i stora delar av Sverige, bland annat i väst, utgav sig ofta för att vara från de större matvarukedjorna. Mannen blev i början av året dömd för en rad brott mot äldre. 

– Han är nog en av Sveriges största bedragare. Han följde efter från butikerna hem och sa att det hade blivit något fel på kortet eller att det skulle återbetalas. Nu har vi sett att andra göra liknande, säger Håkan Carlsson. 

Enligt Håkan Carlsson är återfallsrisken på bedragarna, som döms för den här typen av brott, mycket hög. Vilket gör att metoderna ofta känns igen. 

– Det blossar upp olika typer av varianter. Det är antigen från de som har gjort det tidigare, de återfaller i samma typ av brottslighet. Sen kan det också vara nya ligor som kommer in, säger Håkan Carlsson. 

 

Läs GT i vår nyhetsapp. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android. 

Om Stöldskyddsföreningen

SSF Stöldskyddsföreningen är en ideell organisation som har arbetat med säkerhetsfrågor sedan 1934.

SSF arbetar brottsförebyggande, genom informationsspridning och opinionsbildning. 

Det överskott som genereras av organisationens tjänster som ex. Nyckelbrickan, DNA-märkning, Spärrtjänst och våra utbildningar, återinvesteras i verksamheten. 

 

Stöldskyddsföreningens tips: Så skyddar du dig

• Öppna bara dörren för personen du känner.

• Kontakta företaget eller kommunen som en eventuell besökare säger sig komma ifrån för att kontrollera att uppgifterna stämmer.

• Lämna aldrig ut kortnummer, personnummer eller koder till någon som kontaktar dig i hemmet, via telefon eller mail.

• Lås ytterdörren när du är hemma och förvara inte värdesaker direkt innanför dörren.

• Förvara inte stora summor kontanter hemma.

• Kontakta polisen om du har blivit kontaktad av en misstänkt bedragare.