Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Här skenar fartyget – broar nödöppnades

Cypriotiska skeppet kör i fem knop - kan inte stanna.
Här flyter fartyget fram mot Göteborg.Foto: LINUS OLSSON / PHOTOLSSON
Båten har tekniska problem och två broar har öppnats som en säkerhetsåtgärd.Foto: LINUS OLSSON / PHOTOLSSON
Det skenande fartyget på Göta älv fotat av Johan Fontén. Foto: Johan Fontén / Läsarbild
Här är fartyget som nu skenar. Bilden är från ett annat tillfälle.Foto: Baltic shipping Company A/S
Marieholmsbron och Jordfallsbron har öppnats för att ge fartyget fri lejd.
Foto: FOTO: HENRIK JANSSON
1 / 8

Ett fartyg, lastat med 2 300 ton grynhavre, som färdades på Göta älv fick motorproblem under fredagen.

Två broar fick öppnas som säkerhetsåtgärd – innan fartyget kunde ankra i Göteborgs skärgård.

– Nu får man beställa reservdelar och se till att den blir färdig, säger Fredrik Nordanslätt på Sjöfartsverkets presstjänst.

Marieholmsbron och Jordfallsbron öppnades för att fartyget, som inte kunde stanna, skulle få fri lejd.

– De har teknikkrångel, de gasar inte heller så farten kommer sjunka successivt, säger Ann-Christine Löfstrand, vakthavande befäl vid polisen i region Väst. 

Fartyget var då på väg söderut mot Göteborg och hade passerat Jordfallsbron utanför Kungälv. 

– Det är två broar som öppnas, säger Ann-Christine Löfstrand.

Fartyget som heter Rix Emerald är 88 meter långt och kunde passera under Götaälvbron.

Fartyget höll en fart på runt sju knop.

”Ska byta en del” 

Fartyget är under cypriotisk flagg och ska vara lastat med 2 300 ton grynhavre från Lantmännen, enligt P4 Göteborg.

Fartyget har gått från Lidköping och destinationen är Montrose i Skottland.

– Felet, vad vi vet, ligger i manövreringen mellan bryggan och själva båten som har gått sönder. Och just nu lotsats den på väg in till hamnen för kontroll. Man kommer inte släppa det förrän det är sjödugligt och kan fortsätta, säger Mattias Pålsson på Lantmännen till P4 Göteborg.

En besättningsman ombord på fartyget berättade för GT, via knastrig telefonlina, att de befann sig utanför Göteborg: 

– Personal är i motorrummet och ska byta en del.

Mannen förklarade vidare att det är ”engine 1”, som krånglat för fartyget. Personal i motorrummet arbetade febrilt för att kunna stoppa den rullande motorn. 

Läget är lugnt

Sjöfartsverket rapporterade att fartyget hade en kanallots ombord – som senaste byttes ut mot en sjölots som tog fartyget genom Göteborgs hamn.

– Just nu passerar det genom Göteborgs hamn. Allting går precis som planerat. Det är lugnt och beskedligt. Sedan ska vi ankra upp henne och ta reda på felet, säger Fredrik Nordanslätt på Sjöfartsverkets presstjänst.

Planen var att fartyget skulle ankra vid ankarplats C, som ligger beläget i området mellan ön Vinga och ögruppen Tistlarna i Göteborgs skärgård.

– Att få stopp på motorn är inte ett problem i sig. Det har man kunnat göra hela tiden. Däremot har man valt att låta den fortsätta gå för att kunna ta sig vidare ur kanalen och vidare ut till öppen sjö, säger Fredrik Nordanslätt och fortsätter:

– Planen är att när man kommer till ankarplatsen stänger man av motorn.

Fartyget ligger ankrat

Sedan strax efter 16-tiden ligger fartyget i stället ankrat utanför Hönö. Där ligger fartyget i lä, skyddat. SMHI har gått ut med en klass 1-varning för kuling på Skagerrak under lördagen.

– Nu ligger hon för ankar. Hon ligger inte på ankarplats C utan sydöst om Hönö. Orsaken till det är att man upptäckte att man hade viss manövermöjlighet när man befann sig där och då tog beslut att ankra där så man ligger mer skyddat än vad man gör vid den andra ankarplatsen. Nu får man beställa reservdelar och se till att den blir färdig, säger Fredrik Nordanslätt på Sjöfartsverkets presstjänst.

Fotografen: ”Är lång” 

Johan Fontén är yrkeslärare i Nödinge och hörde om det skenande fartyget på radion. Då stod han i bilkön på grund av den öppnade bron. 

Emma Brask på Sjöfartsverket om hur man ska få stopp på fartyget.

– De sa att de ville ha bild och jag stod ändå i kön och såg då att båten kom, berättar han och fortsätter: 

– Men hade man inte vetat att den var skenande så hade man inte tänkt på det. 

Enligt Johan Fontén var det ett mycket stort fartyg: 

– Det var en stor båt – det var tur att de öppnade bron. 

Linda Bergh är på plats och rapporterar.

Vet du mer om händelsen?

• Kontakta Expressen på 71717@expressen.se eller skicka SMS/MMS till 71717

Här kan du läsa mer om hur du tipsar Expressen.