Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Barnfamiljens glasbord exploderade på terrassen

Glasbordet exploderade på familjens veranda. Nu vill Andreas Lilja, 47, rikta kritik mot Jula som sålt det. Foto: Privat
Andreas Liljas, 47, glasbord exploderade på familjen terrass. Foto: Privat

Andreas Liljas glasbord exploderade på familjen terrass.

– Det var glas överallt, säger Andreas.

Nu riktar han stark kritik mot Jula som sålt bordet.

Det var under förra veckan som Andreas Lilja, 47, blev varse om händelsen som ägde rum i familjens hus i Bollebygd, efter att ha talat med sin hustru.

– Min fru hörde att det small till, som om en ruta krossades. Sedan tittade hon ut och då var det glas överallt. Det kom utan att någon hade rört bordet på flera dagar, berättar Andreas.

Andreas började direkt fundera på vad som kunde ha hänt om de hade haft verklig otur och hans barn befunnit sig i närheten av bordet.

– Har man lite småbarn med och grejer så kan man inte garantera deras säkerhet om det plötsligt rasar ihop om ungarna är under bordet. Då blir glaset plötsligt inte så ofarligt länge, säger Andreas.

Efteråt var det glassplitter överallt på terrassen. Foto: Privat

Andreas kontaktade Jula

Andreas hörde av sig till Jula, där bordet inhandlades, för att meddela dem vad som hänt.

– Det som var lite irriterande var att när jag väl fick svar menade de att det var ett härdat glas och att det kan spricka av smällar, även långt bak i tiden. Eller explodera, som i det här fallet, berättar Andreas och fortsätter:

– Teknisk sett kunde ju bordet fått en smäll redan hos Jula och då kan de ju aldrig garantera att det inte exploderar ute hos kund.

Han gjorde ett till försök och kontakta Jula, berättar han.

– Jag uppfattade det som om de trodde att jag ville ha ersättning, men det var jag inte intresserad av. Jag ville att de skulle ta det mer på allvar och kanske sätta upp någon varning på produkten för att det här kan hända, ett litet klistermärke eller vad som helst, säger Andreas.

Svaret på kritiken

Men han säger att svaret blev detsamma och nu vill Andreas rikta kritik mot Jula, samtidigt som han vill uppmärksamma andra på det inträffade.

– De kan hävda att härdat glas beter sig så här och det kanske det har rätt i, men de använder ju det i en produkt som ska användas för att belastas. Jag tycker det är lamt, säger Andreas och fortsätter:

– Man vill ju inte att någon ska skadas, för det är ju först då produkter dras tillbaka. Tyvärr kanske det är för sent då.

Enligt Jula har mindre än en promille av de kunder som har köpt bordet under de tre år som företaget sålt det, råkat ut för samma sak som Andreas.

Glasbordet inhandlades på Jula. Foto: ANDERS YLANDER

Julas kvalitetschef, Göran Martinsson, skriver i ett mejl till GT att han anser att företagets kundservice har hanterat ärendet på rätt sätt och att man inte ser någon anledning till att genomföra någon ytterligare åtgärd. 

”Att bordet skulle råkat ut för något i butik bedömer vi som mindre troligt då det då är väl emballerat [...] Inkommer kunden med reklamationsanspråk kommer vi givetvis att hantera det”, skriver Martinsson.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!