Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Barnfamiljen anmäler Skara sommarland: Var för långa köer

12 300 personer befann sig i nöjesparken under denna heta tisdag.
Foto: Privat / Privat
Janne Nilsson, vd på Skara sommarland.
Foto: Pressbild / Skara sommarland

När Erik Wihlborg och hans familj besökte Skara Sommarland var de långt ifrån ensamma.

Det som skulle bli resans höjdpunkt blev en mardröm – och småbarnspappan har valt att anmäla Skara Sommarland till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

– Det var fullständigt kaotiskt, berättar han.

Det var förra torsdagen, 25 juli, som Erik Wihlborg och hans familj besökte parken tillsammans med en annan familj.

Dagen började bra med piknick på en gräsyta. 

– Vi hade övernattat på hotell och var på plats tidigt, säger Erik Wihlborg som tidigare berättat sin historia för Skaraborgs Läns tidning.

En-två timmars köer

Familjerna åkte sedan några av parkens landattraktioner innan man gick över till badlandet. Detta var en av sommarens varmaste dagar och synen som mötte sällskapet fick dem att tappa hakorna.

– Det hade formligen vällt in folk och nästan alla höll till i badlandet. Det var ett fullständigt obeskrivligt kaos.

Till attraktionerna var det enligt Wihlborg köer på en-två timmar. Bassängerna var överfulla eftersom folk behövde svalka sig i hettan.

Tvådagarsutflykten från Skåne, där besöket i parken skulle vara höjdpunkten, kändes plötsligt totalt misslyckad.

– Visst får man räkna med köer i en nöjespark under högsäsong, men detta trotsar all beskrivning och kan inte vara acceptabelt, menar Wihlborg.

– Det var otänkbart att stå i timslånga köer med små barn i den hettan.

Inte datummärkta

Erik vände sig till personal på plats. Han framhåller att den unga personalen på plats kämpade på och gjorde sitt bästa under de svåra förutsättningarna. Men:

– Vi var många som undrade hur man kunde släppa in så många. Vi fick inga vettiga besked. Man verkar inte ha några som helst gränser eller regler vad gäller antalet besökare.

Något som Skara Sommarlands vd Janne Nilsson bekräftar.

 – Det är svårt att sätta ett tak på hur många som släpps in med det system vi har. Biljetterna vi har är inte datummärkta.

Men andra parker, till exempel Lisberg, stänger ju för insläpp när det blir för mycket folk?

– Vår park är på 40 hektar och blir aldrig full. Sen kan det givetvis en varm dag som denna bli trångt i vattenlandet.

12 300 besökare betydde trängsel vid vattenlandet.
Foto: Privat

Dagen när Erik och familjen var på plats fanns det enligt Jan Nilsson 12 300 besökare i parken. En mycket stor majoritet uppehöll sig vid bassängerna.

Wihlborg är, utöver att tvådagarsutflykten blev en stor besvikelse, också mycket frågande till säkerhets- och miljöfrågor på Skara sommarland. Kommunens miljömyndighet har tagit vattenprover från bassängerna efter hans anmälan.

– De är givetvis inte dimensionerade för att så många människor är där. Vattnen var mjölkvita av sololja och det luktade fruktansvärt illa, berättar han.


LÄS MER: Pojke i olycka på Skara sommarland 

Allmänna reklamationsnämnden

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som är opartisk. Man har ingen rådgivning. Man avgör ärenden där konsumenter är i tvist med företag och fattar beslut som är en rekommendation om hur ärendet ska lösas. Konsumenten måste först ha klagat till företaget och fått nej till sitt krav innan man kan göra anmälan till ARN.

Antalet ärende ökar. Under första halvåret 2019 kom det in 10 283 ärenden vilket är en ökning med 25 procent jämfört med samma period 2018. 

Källa: arn.se