Det var den här kampanjen som väckte ilska bland en del föräldrar, som ansåg att bilderna ser ut som barn som blivit misshandlade. Foto: Liseberg LisebergDet var den här kampanjen som väckte ilska bland en del föräldrar, som ansåg att bilderna ser ut som barn som blivit misshandlade. Foto: Liseberg Liseberg
Det var den här kampanjen som väckte ilska bland en del föräldrar, som ansåg att bilderna ser ut som barn som blivit misshandlade. Foto: Liseberg Liseberg
Halloween på Liseberg blev en besökarsuccé och lockade 200 000 människor.Halloween på Liseberg blev en besökarsuccé och lockade 200 000 människor.
Halloween på Liseberg blev en besökarsuccé och lockade 200 000 människor.
"Med den gästanstormning som blev har vi helt klart underdimensionerat allt ifrån skräckattraktioner till serveringar", sa Lisebergs vd Andreas Andersen. Foto: Henrik Jansson"Med den gästanstormning som blev har vi helt klart underdimensionerat allt ifrån skräckattraktioner till serveringar", sa Lisebergs vd Andreas Andersen. Foto: Henrik Jansson
"Med den gästanstormning som blev har vi helt klart underdimensionerat allt ifrån skräckattraktioner till serveringar", sa Lisebergs vd Andreas Andersen. Foto: Henrik Jansson
Liseberg har fått kritik för sin kampanj. Foto: Robin AronLiseberg har fått kritik för sin kampanj. Foto: Robin Aron
Liseberg har fått kritik för sin kampanj.  Foto: Robin Aron

Barnen vågade inte besöka Liseberg

Publicerad

Liseberg fick kritik för sin Halloween-kampanj där små barn framställdes som zombier. I anmälan till Reklamombudsmannen anser en person att barnen ser ut att ha blivit slagna och att misshandel av barn framställs som "häftigt".

Men nu frias barnzombiesatsningen av Reklamombudsmannen.

Inför och under nöjesparkens höstsatsning Halloween på Liseberg prydde bilderna på zombie-barn bland annat spårvagnshållplatser runtom i Göteborg. Men kampanjen gick inte hem hos alla. I oktober skrev Göteborgs-Posten om föräldrar som ansåg att bilderna såg ut att föreställa barn som blivit misshandlade.

En förälder sade då till tidningen:

– Våra barn är livrädda för Liseberg nu och vill inte gå dit. Vi får prata om allvarliga saker som varför barnen är blodiga. Min äldsta son, som har asperger, har frågat: Är det sant? Är det på riktigt?

"Det blir glorifierat"

Nu är Reklamombudsmannen (RO) färdiga med sin utredning. I anmälan står bland annat:

"Barn­en framställs i reklamen som de har blivit slagna och misshandlade. Misshandel av barn framställs som något häftigt, som ska ge skräm­seleffekt samtidigt som det blir glorifierat. Små barn kan inte skilja på vad som är fejkat och vad som är på riktigt."

I sitt svar argumenterar Liseberg att de flesta inte uppfattar reklamkampanjen som stötande. Och RO går nu på nöjesparkens linje. I ett enhälligt beslut friar man barnzombiekampanjen:

"Opinionsnämnden anser att en genomsnittskonsument sannolikt förstår att annonserna visar en fantasisituation som anspelar på halloween. Även om vissa barn kan uppfatta bilden som skrämmande är barns kän­ne­dom om halloween sannolikt så stor att de kopplar samman bilderna med halloweenfirande", skriver RO.

Baddräktskungen rasande

Halloween på Liseberg blev en stor succé och lockade 200 000 besökare till parken på bara några dagar.

Bilderna på zombiebarn är för övrigt inte första gången nöjesparken får kritik för en reklamkampanj. För ett par år sedan gick baddräktskungen Panos Papadopoulous i taket över en kampanj där resmålet Kreta framställdes som ett sämre alternativ än Liseberg.

Men även den gången gick RO på Lisebergs linje och friade.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER