Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Barnen vågade inte besöka Liseberg

Det var den här kampanjen som väckte ilska bland en del föräldrar, som ansåg att bilderna ser ut som barn som blivit misshandlade. Foto: Liseberg Liseberg
Halloween på Liseberg blev en besökarsuccé och lockade 200 000 människor.
"Med den gästanstormning som blev har vi helt klart underdimensionerat allt ifrån skräckattraktioner till serveringar", sa Lisebergs vd Andreas Andersen. Foto: Henrik Jansson
Liseberg har fått kritik för sin kampanj. Foto: Robin Aron

Liseberg fick kritik för sin Halloween-kampanj där små barn framställdes som zombier. I anmälan till Reklamombudsmannen anser en person att barnen ser ut att ha blivit slagna och att misshandel av barn framställs som "häftigt".

Men nu frias barnzombiesatsningen av Reklamombudsmannen.

Inför och under nöjesparkens höstsatsning Halloween på Liseberg prydde bilderna på zombie-barn bland annat spårvagnshållplatser runtom i Göteborg. Men kampanjen gick inte hem hos alla. I oktober skrev Göteborgs-Posten om föräldrar som ansåg att bilderna såg ut att föreställa barn som blivit misshandlade.

En förälder sade då till tidningen:

– Våra barn är livrädda för Liseberg nu och vill inte gå dit. Vi får prata om allvarliga saker som varför barnen är blodiga. Min äldsta son, som har asperger, har frågat: Är det sant? Är det på riktigt?

"Det blir glorifierat"

Nu är Reklamombudsmannen (RO) färdiga med sin utredning. I anmälan står bland annat:

"Barn­en framställs i reklamen som de har blivit slagna och misshandlade. Misshandel av barn framställs som något häftigt, som ska ge skräm­seleffekt samtidigt som det blir glorifierat. Små barn kan inte skilja på vad som är fejkat och vad som är på riktigt."

I sitt svar argumenterar Liseberg att de flesta inte uppfattar reklamkampanjen som stötande. Och RO går nu på nöjesparkens linje. I ett enhälligt beslut friar man barnzombiekampanjen:

"Opinionsnämnden anser att en genomsnittskonsument sannolikt förstår att annonserna visar en fantasisituation som anspelar på halloween. Även om vissa barn kan uppfatta bilden som skrämmande är barns kän­ne­dom om halloween sannolikt så stor att de kopplar samman bilderna med halloweenfirande", skriver RO.

Baddräktskungen rasande

Halloween på Liseberg blev en stor succé och lockade 200 000 besökare till parken på bara några dagar.

Bilderna på zombiebarn är för övrigt inte första gången nöjesparken får kritik för en reklamkampanj. För ett par år sedan gick baddräktskungen Panos Papadopoulous i taket över en kampanj där resmålet Kreta framställdes som ett sämre alternativ än Liseberg.

Men även den gången gick RO på Lisebergs linje och friade.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!