Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bantningsföretag tog Malins privata bilder

CHOCKAD. Malin Östlund, 24, fick en chock när hon såg annonsen på Facebook där hon var med för att marknadsföra en produkt som ska ge viktnedgång. Sedan blev hon förbannad och har anmält företaget till konsumentombudsmannen. Foto: Lennart Rehnman
BLEV FÖRBANNAD. Här är annonsen där Malin Östlunds bild användes för att marknadsföra en produkt som sägs ge viktnedgång. Hon själv blev förbannad när hon såg annonsen.Foto: Lennart Rehnman

GÖTEBORG. Malin Östlund rasade i vikt och hyllades på Facebook.

Då fick 24-åringen syn på en annons där ett företag förklarar hennes viktresa – med deras "mirakelbönor".

– Jag blev jätteförbannad. Det är hårt slit som tagit mig dit jag är, inte bantning, säger Östlund.

Nu varnar göteborgskan för företaget som vill sälja abonnemang för tusentals kronor.

Bönan som sägs bränna kilon:

Det här är Garcinia gummi-gutta

Är en pumpaliknande växtart som främst finns i Indonesien.

Beskrevs först av Carl von Linné och har fått sitt nuvarande namn 1968 i boken "In brittonia" skriven av N. Robson.

Fick sitt mediala genombrott 2012 bär den amerikanska tv- personligheten Dr. Oz presenterade det som ett sätt att "gå ner i vikt på ett naturligt sätt".

Har anmälts flest gånger

Ska enligt marknadsföringen från "Garcinia Basics +" få de som tar det att gå ner i vikt genom att minska aptiten genom ett fyraveckorsprogram.

89 gånger - så många anmälningar fick företaget hos Konsumentverket perioden 1 juni till 15 augusti 2013. Källa: Konsumentverket

Här är Malins tre hälsotips:

Malin tror inte på att banta sig till välmående. Här är hennes tre bästa tips för en bättre hälsa:

1 Ät sunt och regelbundet

"Jag äter inga kolhydrater till frukost och lunch sedan lite till middag för att få energi. Annars äter jag ren mat. Det blir mycket grönsaker, ägg och kycklingfärs med chili och paprika."

2 Skär ner på sötsakerna

"Tidigare åt jag godis hela tiden. Nu begränsar jag det till en gång i veckan. Jag har även bytt ut läsken mot kolsyrat vatten, det ger samma känsla för mig med bubblorna."

3 Motionera mycket

"Cykla till jobbet i stället för att ta spårvagnen. Det är nästan gratis träning. På vintern kan det vara värt att investera i ett gymkort för att inte stoppas av regn och rusk."

Efter semestern kände Malin Östlund att det blivit för mycket av det goda med mycket sötsaker och god mat.

Därför började 24-åringen börja äta bättre och börja cykla till jobbet på Ica i Näset vilket är en sträcka på två mil tur och retur.

Men trots snålblåst och regn var sötsuget det tuffaste hindret att bemästra för göteborgskan.

– Det tog nästan en månad innan jag blev av med det. Innan åt jag godis hela tiden på jobbet. Det låg alltid framme i personalrummet, säger Malin Östlund.

Tre månader senare var hon sju kilo lättare och i mål.

– Det var inga mirakelmetoder utan hårt arbete som gällde. Jag var väldigt stolt över mig själv och la upp en "före/efter"-bild på Facebook.

Hon mottog positiv feedback av sina vänner som var imponerade av hennes hälsoresa. Men i söndags gjorde hon en obehaglig upptäckt.

"Det känns inte bra"

Då såg hon en annons på Facebook där hennes bild användes för att marknadsföra Garcinia cambogia, som är en liten flaska med gröna bönor för att "minska centimeter och kilon".

– Jag blev förbannad. Här har jag kämpat för att nå dit där jag är och så är det någon som försöker utnyttja det, säger Östlund.

– Folk kan ju gå på det mesta i dag och det finns säkert de som tror att det här faktiskt funkar. Det känns inte bra att vara en del av det här blufföretaget.

GT har sökt företaget bakom "mirakelbönorna". Till slut svarar en engelsktalande på kundtjänsten som är baserad i den amerikanska skidorten Salt Lake City.

– Vi har ingen ansvarig här som kan svara på era frågor just nu, säger kundtjänstmedarbetaren till GT.

Vill ni inte svara på hur Malin ofrivilligt blev en del av er marknadsföring?

– Vi har ingen som kan göra det i dag. Det är väldigt många som ringer. Du kan prova mejla dina frågor.

Men trots att GT mejlat ett antal frågor kommer inget svar.

Malin Östlund ger dock inte upp. Hon vill att annonsen ska bort.

– Jag har anmält till reklamombudsmannen (ARN) och kontot som lagt upp bilden hos Facebook, säger hon.

Facebook: Bryter ej regler

Efter intervjun så hör 24-åringen av sig till GT. Hon har fått avslag på anmälan till Facebook om sidan som lagt upp annonsen.

"Vi har bedömt att den inte bryter mot våra gemenskapsregler", skriver Facebook i ett svar.

– Det är jättekonstigt. Jag förstår inte vad de menar.

Hur ska du gå vidare med det här?

– Blir väl mer att acceptera faktum. Jag har pratat med konsumentombudsmannen som sa att det är svårt att sätta stopp för så stora företag.

– Facebook vill väl bara tjäna pengar och struntar i det här. Jag vet inte vad mer jag kan göra.