Bantekniks fordon får endast användas för uppdrag i tjänsten under arbetstid. Enda undantaget är i samband med beredskap i hemmet.
Men listor över användningen av tankkort visar att bantekniks fordon vid en lång rad tillfällen använts på ett sätt som kan strida mot kommunens regler. Bilarna har tankats utanför bantekniks verksamhetsområde vid 32 tillfällen sedan 2017. Detta visar dock endast när de har tankats med kommunens kort. Mörkertalet för hur många gånger bilarna faktiskt har använts utanför Göteborg kan vara betydligt större.
Här är några exempel:
• 11 januari: En personbil tankar för 632 kronor i Stenungsund.
• 29 mars: En lastbil kör från Tjörn, stannar och tankar diesel för 1 016 kronor i Stenungsund.
• 13 augusti: En spårgående lastbil tankar diesel för 1 531 kronor i Tvååker, Varberg.
”Tro sjutton att de använder bilarna privat”
En tidigare medarbetare har berättat för GP om hur anställda använde fordonen i strid mot reglerna.
– Tro sjutton att de använder bilarna privat. Jag har sett bränslekvitton som visar att fordonet tankats på annan ort än i Göteborg, säger han.
I en internutredning som GP har tagit del av framgår det att en anställd felaktigt ska ha använt bilen privat vid flera tillfällen, samtidigt som denna ska ha rapporterat övertid.
Det loggförs inte löpande hos Göteborgs spårvägar vem som kör vilka fordon.
– Det är en brist. Det är ett gigantiskt arbete att få fram de uppgifterna, säger Hans Nilsson, vd på Göteborgs spårvägar, till tidningen.