Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bantekniks tjänstefordon kördes långt utanför stan

Dagens toppnyheter – inrikes
Vid ett trettiotal tillfällen har bantekniks fordon tankats utanför Göteborg.Foto: PATRIK C ÖSTERBERG

Bantekniks fordon får bara användas i tjänsten – men vid ett trettiotal tillfällen tankades fordonen utanför Göteborg. 

Göteborgs Spårvägars redovisning från tankkort visar bilar som befunnit sig i såväl Halland som Stockholm, men kommunens loggfiler innehåller inga uppgifter om att fordonen har använts i tjänsten. 

Det visar Göteborgs-Postens granskning.

Bantekniks fordon får endast användas för uppdrag i tjänsten under arbetstid. Enda undantaget är i samband med beredskap i hemmet. 

Men listor över användningen av tankkort visar att bantekniks fordon vid en lång rad tillfällen använts på ett sätt som kan strida mot kommunens regler. Bilarna har tankats utanför bantekniks verksamhetsområde vid 32 tillfällen sedan 2017. Detta visar dock endast när de har tankats med kommunens kort. Mörkertalet för hur många gånger bilarna faktiskt har använts utanför Göteborg kan vara betydligt större.

Här är några exempel:

• 11 januari: En personbil tankar för 632 kronor i Stenungsund. 

• 29 mars: En lastbil kör från Tjörn, stannar och tankar diesel för 1 016 kronor i Stenungsund. 

• 13 augusti: En spårgående lastbil tankar diesel för 1 531 kronor i Tvååker, Varberg. 

”Tro sjutton att de använder bilarna privat”

En tidigare medarbetare har berättat för GP om hur anställda använde fordonen i strid mot reglerna.

– Tro sjutton att de använder bilarna privat. Jag har sett bränslekvitton som visar att fordonet tankats på annan ort än i Göteborg, säger han.

I en internutredning som GP har tagit del av framgår det att en anställd felaktigt ska ha använt bilen privat vid flera tillfällen, samtidigt som denna ska ha rapporterat övertid. 

Det loggförs inte löpande hos Göteborgs spårvägar vem som kör vilka fordon.

– Det är en brist. Det är ett gigantiskt arbete att få fram de uppgifterna, säger Hans Nilsson, vd på Göteborgs spårvägar, till tidningen.