Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bankdöden: 250 kontor borta på 10 år

Bankdöden fortsätter härja i landet, värst är Swedbank.
Lena Smeby-Udesen, chef för Swedbanks västra region. Foto: Swedbank

Bankdöden fortsätter att svepa som en iskall vind över landet.

Swedbank pekas ut som värst i klassen. På nio år har 176 kontor stängts.

– Vi har enbart följt våra kunders digitalisering på samma sätt som andra branscher, säger Claes Warrén, presskontakt på Swedbank.

Några Swedbank- och Sparbankskontor som har stängts i väst

Träslövsläge, Varberg

Skällinge, Varberg

Bua, Varberg

Skoghall, Hammarö

Norrby, Borås

Wieselgrensplatsen, Göteborg

Säffle

Brandstorp, Habo

2007 hade Swedbank 451 kontor i Sverige. 2015 var siffran nere i 275 kontor.

Totalt under den senaste tioårsperioden har cirka 250 bankkontor runtom i landet bommats igen av de tre största bankerna Swedbank, Nordea och SEB.

Och kontanthanteringen är numera nästan helt borta. Kunderna hänvisas till insättningsautomater i väggen där maxbeloppet är 10 000 kronor i veckan.

Nyligen meddelade Varbergs Sparbank att man lägger ner tre av sina bankkontor. Detta trots ett rörelseresultat på 176 miljoner kronor för 2015, skriver Hallands nyheter.

Det är kontoren i Träslövsläge, Skällinge och Bua som kommer att stängas under året. Ingen personal sägs upp utan berörda personer erbjuds plats på Varbergs övriga kontor.

Småorter värst drabbade

På samma sätt har bankdöden svept över andra delar av landet. Småorter med några tusen invånare ligger oftast sämst till.

Exempel på platser där banker bommats igen är Alstermo, Borås, Funäsdalen, Örebro, Örnsköldsvik, Skinnskatteberg, Strömsnäsbruk och Slite på Gotland.

I Värmland har kontor i Säffle och Skoghall stängts. Kunderna i Säffle har under det senaste dryga året hänvisats till Åmål, i väntan på att ett nytt kontor ska invigas.

Swedbank motiverar för sin del förändringen med att digitaliseringen ökar och att kunderna i allt mindre omfattning efterfrågar de fysiska bankkontoren.

– För att kunna ge bra service måste vi kraftsamla och ha kompetens på de större orterna. Det är skälet till att vi ändrar och att totalsumman av kontor minskar, säger Claes Warrén, presskontakt på Swedbank.

Enligt Warrén anpassar Swedbank löpande sina mötesplatser efter marknads- och kundefterfrågan. För tillfället bedömer man att man har ganska god balans i sin närvaro.

Swedbank hade förra året 7 789 anställda i Sverige och gjorde ett rörelseresultat på 21 miljarder kronor. Banken uppmärksammades helt nyligen efter att vd:n Michael Wolf fått sparken och tagit med sig en guldkantad fallskäm på 19,5 miljoner kronor från företaget.

Miljonrullningen sticker i ögonen dem som tycker att banken sviker de mest utsatta grupperna i samhället.

Socialdemokraten Mauritz Eliasson är ordförande i PRO Bohuslän. Han förklarar att många äldre oroas över de försvinnande bankkontoren.

– Det är fullständigt bedrövligt. Det värsta är att man slutar med kontanter vilket ställer till väldigt problem för äldre människor. Man kan varken ta ut eller sätta in pengar eller betala. Har man inte dator är man helt ställd, säger han.

De äldre tycker att de får svårare att sköta sina äranden. Och annan service riskerar också att försvinna på mindre orter om bankerna lägger ner.

Mauritz Eliasson, som inte tycker att datorkurser för de äldre räcker, påpekar att det är en tyst grupp som drabbas.

– Värst är det för de allra äldsta. De hörs inte. Håller man på så här kan man lika gärna lägga ner bankerna, för man har ingen glädje av dem, säger han.

Men Swedbank är alltså inte ensam om att lägga ner bankkontor. Nyligen meddelade Nordea att man stänger kontoret i Oskarshamn och att verksamheten centraliseras till Kalmar - 7,5 mil söderut.

På samma sätt stänger man kontoret i Vimmerby och hänvisar till Västervik - 5,5 mil därifrån.

"Går åt det hållet"

Sparbanken Skåne bildades 2014 genom en sammanslagning av Sparbanken Öresund, Färs och Frosta Sparbank och Sparbanken 1826. Sedan dess har banken kastat in handduken på sex orter. Vd Bo Bengtsson säger att banken arbetar aktivt för att fler kunder ska bli digitala.

– Vi jobbar med att utbilda även seniorkunder till att bli bekväma med den nya tekniken. Samhället går åt det hållet, säger han.

Enligt honom är trenden att den fysiska bankkontakten numera bara efterfrågas vid stora mer livsavgörande händelser - som exempelvis vid husköp, giftermål och skilsmässa.

Av Swedbanks kvarvarande kontor i dag ligger 50 stycken i den västra regionen, där Lena Smeby-Udesen är chef.

– Vi är väldigt måna om vårt kontorsnät, det är en av de kanaler där vi träffar våra kunder. Vår ledstjärna är att bemanna kontoren utefter hur kunderna väljer att använda dem. I vissa orter så använder kunderna inte kontoren särskilt mycket, har hon tidigare sagt till GT.

Hon kan inte svara på hur många bankkontor som egentligen behövs.

– Det är en ständig förändring, vi försöker vara där kunderna är och tittar på den hela tiden och försöker bemanna oss utefter behoven.

Huruvida några av de 50 kontoren i den västra regionen kommer att drabbas av de fortsatta nedläggningarna varken vill eller kan Lena Smeby-Udesen svara på.

– Det är en ständig rörelse i kontorsnätet men jag har i dag inga kontor som jag kan eller vill peka ut på så sätt, säger hon.