När det hemliga konsortiet kontaktade Göteborgs stad för att erbjuda sig bygga och finansiera den omtalade linbanan mellan Hisingen och Göteborgs fastland, stoppades byggnadsnämnden från att avbryta detaljplanerna.
Näringslivsgruppen ville presentera sitt koncept för kommunstyrelsen, som gick med på att ta del av förslaget.
Detta skedde på onsdagen då kommunstyrelsens arbetsutskott höll ett digitalt möte med konsortiets talesperson Michael Olsson, skriver Dagens Nyheter.
Enligt tidningen var kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson, M, inte imponerad. Han avvisar initiativet:
”Inget bra svar på ekonomiska sidan”
– Det var bra att vi kunde träffa dem. Men det jag kunde notera från mötet är att de säger sig kunna halvera kostnaden för linbanan. Jag tycker inte att de har kunnat påvisa det och ge tillräckligt bra svar på den ekonomiska sidan, säger Josefson till DN.
Samtidigt är Daniel Bernmar, V, som också sitter i arbetsutskottet, positiv till förslaget och säger till tidningen:
– Ekonomiskt handlar det heller inte om mycket pengar. Runt 100 miljoner om året är ingen hög summa för en förbindelse över älven, särskilt inte i relation till att andra alternativ knappast blir billigare eller bättre. Så i grunden handlar det mest om politisk vilja.