Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Även bra scener går att klippa ner..."

LEVER MED ARN. Regissören Peter Flinth har sysslat med korsriddaren Arn Magnusson sedan september 2005. "Min fru sa till mig så fort hon läst romanerna, att de här måste du filmatisera. Jag tackade ja till SF:s erbjudande utan omsvep." Foto: SF
Sedan i september 2005 har regissören Peter Flinth dagligen umgåtts med Jan Guillous romanfigur korsriddaren Arn Magnusson.
Nu är all film inspelad och håller på att klippas.
Först blir det två långfilmer, därefter gör han en tv-serie för TV4.

FAKTA

Ålder: 42 år.
Familj: Fru, två döttrar.
Bor: I Köpenhamn.
Intressen: Resor med familjen. Film sedan tio års ålder.
Utbildning: Danska Filmskolan i filmregi 1989–1993.
Har gjort: 1997 debuterade han som långfilmsregissör med den prisbelönta ”Örnens Öga”. Har därefter regisserat avsnitt av ”Mordkommissionen”, familje-äventyret ”Olsen Banden Junior” och thrillerkomedin ”Fakiren från Bilbao”. 2005 regisserade han den svenska Wallanderfilmen ”Mastermind”.

1 Blir TV4-serien likadan som biofilmerna? – Nej, inte alls. Jag börjar om med det ursprungliga materialet och gör en tv-serie som berättar på ett annorlunda sätt. Omfång, hur många avsnitt och hur de ska fördelas beror på hur TV4 vill ha det.
2 Vad är det du vill berätta med dina filmer om Arn? – Kärnan är två saker: dels att kärleken överlever allt, dels att du ska vara öppen och tolerant, och inse att det främmande inte är så hotfullt. Det är som Jan Guillou säger i sina böcker: om man lär känna sin fiende så kanske man upptäcker att man inte måste kämpa mot honom.
3 Nu sitter du vid klippbordet med all film inspelad. Tycker du att du har lyckats? – Jag har absolut lyckat med att ”kärleken överlever allt”. Och jag har hittat en balans om det moraliska budskapet.
4 Du sitter och klipper i scenerna. Skär det i hjärtat? – Nej. Du vet hur det är. Varje gång det är fest i familjen och en onkel ställer sig upp för att hålla tal vet alla att han kunde faktiskt sagt allt det han sade i tre meningar. Det är samma sak med film. Även en scen med de duktigaste skådespelare går att skära ner.
5 Hur var det att filma i Skaraborg? – Det var jättefint. Vi hade en bra dialog med Skaraborgskommunerna, men det var jobbigt att komma dit och jobba eftersom Skaratrakten berörs starkt av Naturvård 2000. Det var hur många begränsningar som helst i vad vi kunde göra i skog och mark. Men det löste sig bra.
6 Hur hade ni det på plats? – Vi togs emot mycket väl. Det är en helt fantastisk entusiasm kring Arn-projektet i Skaraborg. Det ger en hel del extra för filmen att vi är på de exakt riktiga historiska platserna som Jan Guillou skrivit om.
7 Hur gick det i Trollhättan? – Det gick, men det var inte optimalt. Vi jobbade i Film i Västs stora studio, en gammal fabrikslokal, utan värme och ordentliga toalettförhållande.
8 Inspelningar i Marocko, Skaraborg, Trollhättan och Skottland under sju månader. Hur mycket påverkades ni av ”turnerandet” – Vi blev väldigt sammansvetsade, som en cirkustrupp. Det var riktigt bra att vi började i en miljö som var riktigt långt bort. Det team som jobba på Arn var helt unikt. Ett starkt team som ville hålla samman och få allt att fungera.
9 Hur skapar man lugn och en kreativ miljö i denna cirkus? – Det är det stora utmaningen. För mig. Jag måste skapa trygghet framför kameran så att skådespelaren kan leverera i ögonblicket. För om vi bara får ett par sekunders trovärdighet, ett kort moment mellan två skådespelare, så fungerar även helheten.
10 Din bedömning av en eftermarknad i Skaraborg? – Det ger säkert turisterna något att kunna besöka platserna där vi gjorde filmen och där det hände. Visserligen är Arn ingen historisk person, men det gör inget för platserna och historien kring Arn Magnusson är på riktigt.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!