Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Åtta körde ner i djupet och dog

Natten mot lördag är det 40 år sedan Tjörnbron rasade och åtta personer dog.
Åtta människor körde över brokanten och dog. Foto: KAMERAREPORTAGE/IBL
Det var svår dimma natten för olyckan.Foto: ERIK LINDAHL
Fartyget Star Clipper seglade in i brons fäste.Foto: KAMERAREPORTAGE/IBL
Kung Carl XVI Gustaf invigde den nya Tjörnbron året efter.Foto: BROR AUGUSTSSON / KAMERAREPORTAGE/IBL

Natten mot lördag var det 40 år sedan den ödesdigra januarinatten då fartyget Star Clipper kolliderade med Tjörnbron som rasade ner i havet.

Åtta personer miste livet, då de i dimman inte såg att vägbanan var borta och körde rakt ner i det kalla vattnet 40 meter nedanför.

Rita Cordenius make Sune var en av dem.

– Det var så mycket som var otur den kvällen. Att han skulle hem så sent, att dimman låg så tjock, mörkret, de stora isflaken. Att båten skulle komma just då...

Det är den 18 januari 1980 och det Liberiaregistrerade fartyget Star Clipper är på väg in Hakefjorden. Klockan är strax innan halv ett på natten och varken besättningen ombord eller ortsborna vet att fartyget också är på väg in i vad som ska komma att bli en av Västsveriges största katastrofer.

Klockan 01.29 kraschar fartyget in i Tjörnbron som förbinder Källön med Almön. Att klockan är just 01.29 vet vi, för alla klockor ombord stannar på sekunden när kranbenen slits loss och orsakar en kortslutning.

Flygbilderna från morgonen efter olyckan vittnar om katastrofens omfattning. Sju bilar körde över kanten och tog åtta personer med sig i döden.Foto: PELLE LUND / KAMERAREPORTAGE/IBL

Lotsen ombord, en 34-årig erfaren sådan med 300–400 tidigare lotsningar i ryggen, berättade senare för Haverikommissionen:

– Vi förstod att det var en katastrof. Några sekunder var det knäpp tyst, sen kom det stora dånet.

Hela bågbron och dess vägbana rasar. Och att det handlar om liv och död står snabbt klart – dimman ligger tät 40 meter över farleden, där vägbanan egentligen borde ligga. Nu finns där bara en avgrund.

Då insåg polisen allvaret 

På polisstationen i Kungälv har Hans Magnfält nattvakten sedan klockan 22. Han är vid den här tiden 23 år gammal och tämligen nyligen utexaminerad polis. Klockan 01.41 ringer det på telefonen.

Polismannen Hans Magnfält tog emot larmsamtalet.Foto: SANDRA BROX

Det är lotsutsikten i Marstrand som ringer och berättar att stora Tjörnbron är påseglad och att den eventuellt måste stängas av.

Samtalet är av lugn karaktär. Ingen kunde ännu ana magnituden. 

Magnfält ringer den enda patrullen i området som är i tjänst den natten, nummer 306 som för tillfället befinner sig i Stenungsund. Patrullen ombeds åka till bron.

Det är innan Hans Magnfält får ännu ett telefonsamtal klockan 01.50. Det är från Marstrands lots igen, och nu är det allvar. Med panik i rösten berättar Marstrandscentralen att bilar har åkt ner i havet. Bron är borta.

”Det har påverkat mig enormt”

I dag är Hans Magnfält 63 år gammal och det är 40 år sedan den där ödesdigra natten. Han påverkas fortfarande av händelsen.

– Jag har aldrig upplevt att jag tagit skada av det här på något sätt, men det har påverkat mig något enormt. Självklart, för alltid kommer det att göra det, säger han. 

Han jobbar fortfarande kvar vid polisen och är utredare i Kungälv. Han har två år kvar till pensionen men trivs bra med sitt jobb. Han och poliskollegerna som jobbade den natten umgås inte i dag, men i veckan har de planerat att ses. För att prata igenom det som hände, och för att minnas, så här 40 år senare.

Hans Magnfält tog emot larmsamtalet på Kungälvs polisstation, han skickade ut en patrull som stängde av från fastlandssidan.Foto: KAMERAREPORTAGE/IBL

Och minnas, det kommer Hans Magnfält alltid att göra. Hur växeln kopplades in i hans vaktrum på morgonen, och hur den kraschade av alla samtal. 

– Jag växlade några ord med min kollega och då grät jag för första gången. Det var första gången jag fick tid att stanna upp den natten, allt bara sköljde över mig. Jag grät och tänkte på pappan som ringde, han som miste sin son i lastbilen som körde över kanten, berättar Hans Magnfält, och fortsätter:

– Ordet debriefing fanns ju inte på den tiden. Man gjorde sitt jobb, sen tog man hand om sig själv. Jag vet att jag grät väldigt mycket, det var väl en anspänning som släppte i omgångar efteråt. Sen jobbade man vidare. Jag pratade av mig med mamma vet jag, och liksom... kanske var gråten min räddning.

Åtta personer miste livet

Den 20-årige mannen i lastbilen var en av de åtta personer som omkom i Tjörnbrokatastrofen 1980.

För när Star Clipper har kraschat in i bron, och lotsen via sin bärbara VHF-radio äntligen lyckas förmedla informationen om kollisionen vidare, kan besättningen till slut inte göra annat än att se på när bilarnas lyktor närmar sig kanten. För att sedan falla ner i det iskalla januarivattnet.

Det Liberiaregistrerade fartyget Star Clipper var 172 meter långt.Foto: PELLE LUND / KAMERAREPORTAGE/IBL

Jon Bendik var telegrafist på Star Clipper, och berättade kort efter olyckan för Expressen:

– Vi sköt nödraketerna och en bil stannade långt där uppe. En person gick ut, han tittade ner på oss. Sen gick han tillbaka till bilen och lade in en växel och körde över kanten. Vi grät.

Fartygets besättning försöker att ta sig i land med en livbåt för att varna bilister om faran. Men isen som ligger i stora flak gör det omöjligt att ta sig fram. 

– Vi rodde och startade motorn men kom inte igenom isen. Strömmen tog oss, och isen stoppade oss. Vi slet som djur i en timme innan vi tvingades ge upp, sade Jon Bendik.

Katastrofen är ett faktum från början. Men det är inte förrän 01.48 som de inblandade i kommunikationskedjan börjar inse det. Då har redan de första bilarna slukats av havet.

Rita och dottern väntade förgäves

I den fjärde bilen som åkte över kanten satt 31-årige Sune Cordenius. Han hade varit på ett kärnkraftsmöte i Göteborg, och var på väg hem till Orust igen.

Rita Cordenius, då 26 år gammal, satt och väntade på honom tillsammans med dottern Emma som skulle fylla två år det året. Men Sune kom aldrig hem igen.

– Jag kände det i mig redan innan. Egentligen skulle vi spela musik tillsammans i Henån. När han ringde och sa att han skulle åka till Göteborg i stället fick jag en olustig känsla i kroppen, berättar Rida Cordenius, i dag 66 år gammal.

Bilarna som körde över kanten rasade 40 meter ner i det iskalla vattnet. Ingen överlevde.Foto: TT NYHETSBYRÅN

Hon hörde på radion att Tjörnbron var påseglad och hade rasat, och förstod egentligen redan då det hon senare fick bekräftat.

– Tack och lov hittade en dykare honom, säger Rita Cordenius.

40 år senare är saknaden fortfarande stor. Rita minns begravningen, och den öppna kistan. Hur det kändes som att Sune var med henne där. Mest minns hon honom som sitt livs bästa vän, och osannolikheten i att han försvann.

– Det var så mycket som var otur den kvällen. Att han skulle hem så sent, att dimman låg så tjock, mörkret, de stora isflaken. Att båten skulle komma just då.

Lastbilschauffören som räddade liv

När polispatrull 306 anländer till Tjörnbron från Stenungsundshållet vid 01.51 står en lastbil på vägen med varningsblinkers på. Det är lastbilschauffören Jan Rosenberg, som ungefär tio meter från brofästet lyckats stanna sin lastbil efter att han upptäckt hur broräcket helt plötsligt tog slut. Framför sig kunde han i snömodden se hjulspår som försvann i intet.

Jan Rosenberg körde 20 ton sill från från Göteborg till Mollesund när han upptäckte att bron hade rasat. Han stannade lastbilen och stoppade trafiken. Foto: PER WISSING

Han räddar flera liv den natten. Kanske också polismännens. När de kommer körande kastar sig Jan Rosenberg framför dem för att stoppa färden.

Men på Tjörnsidan finns fortfarande ingenting som hindrar ovetande bilister från att köra ner i döden. Först vid 02.28 kan även Tjörnsidan spärras av när kustbevakningen sätter i land en man från båten TV 220. En timme efter raset.

Lots och kapten friades från ansvar

Almöbron, som den egentligen hette även om den i folkmun kallats för Tjörnbron, stod klar 1960 och var en så kallad bågbro. Haverikommissionen kom i sin efterföljande rapport fram till att brotypen ”måste från sjötrafikssynpunkt bedömas som olämplig”.

Gamla Tjörnbron, eller Almöbron som den egentligen hette, innan raset. Foto: KAMERAREPORTAGE/IBL
Den nya Tjörnbron byggdes på rekordtid för att hjälpa öborna som isolerades efter katastrofen.Foto: ADAM IHSE / TT
Kung Carl XVI Gustaf invigde nya Tjörnbron den 9 november 1981.Foto: KAMERAREPORTAGE/IBL

Både lotsen och kaptenen friades från allt ansvar. Haverikommissionen kunde inte fastställa någon specifik orsak till olyckan, annat än att fartygets manöverförmåga försämrats av yttre störningar. Framför allt isen på fartygets styrbords sida, som hindrade rodret från att verka som det skulle.

I ”P3 Dokumentär” från 2009 berättar lotsen om hur han märkte att rodret slutade ge effekt. Det är en klar natt, dimman har inte hunnit lägga sig än – åtminstone inte nere vid vattenytan. Almöbron och dess lanternor speglar sig i sundet nedanför.

– Första giren var fullständigt normal, babordsgiren, och jag stöttade och var på väg ner mot nästa boje och skulle lägga styrbordssidan och det hände ingenting. Så jag la hårt roder och ökade maskinstyrkan till fullt på den maskin vi hade. Och hon gick, svängde inte, hon gick bara rätt fram och rodergivaren la hårt styrbord och maskin gick fullt, men hon gick rakt fram och då såg vi att det kommer ta i bron.

”Jag har aldrig känt skuld”

Efter olyckan anklagades polisen för att inte ha gjort tillräckligt. Privatpersoner uttalade sig i medierna om att de minsann hade kunnat spärra av vägen i tid om de bara känt till omständigheterna.

Polisen anklagades också av Göteborg radio för att ha förskjutit tiderna för inkommande larm med 20 minuter, för att få utryckningen att verka snabbare än vad den egentligen var.

Haverikommisionen friade lotsen från ansvar. Foto: KAMERAREPORTAGE/IBL

Haverikommissionen kom i stället fram till att polisen inte hade kunnat göra någonting annorlunda. Att skicka ut obehöriga till Tjörnbron hade kunnat innebära döden. Påståendet om de felaktiga tidsangivelserna drog Göteborg radio senare tillbaka. 

Men polisen Hans Magnfält är än i dag minutiös när det kommer till just tider. Det var inte fel då, och det får aldrig bli fel nu heller. Han är glad över att kunna leva med vetskapen att han gjorde allt han kunde den natten.

– Jag har aldrig känt någon skuld, jag har gjort mitt bästa. Det känns skönt att ha den biten klar. Jag har aldrig gått och mått dåligt över att jag borde ha gjort något annat eller bättre, vi gjorde vad vi kunde och det har jag levt med. Sen är det alltid tragiskt, man känner med de här stackars åtta männen och deras familjer.

Den nya Tjörnbron stod klar sjutton månader efter att den börjat byggas. Hans Magnfält berättar om hur en kollega till honom brukade greppa handtaget i bilen ovanför rutan varje gång han skulle köra över den.

LÄS MER:
Tjörnbron förvandlades till en dödsfälla 

LÄS MER: För dig med premium – allt det senaste inom:
Reportage & Granskning 

I dag är det 40 år sedan Tjörnbrokatastrofen:

Natten mot lördag är det 40 år sedan Tjörnbron rasade och åtta personer dog.