Åstols fastboende rasar mot kommunen

Publicerad
Uppdaterad
Fraktavgift på färjan, inga parkeringar och indragen sophämtning.
De bofasta på Åstol rasar över hur svårt kommunen gör det att bo och driva verksamhet på ön.
Alla vill ut till havet under de sköna sommarveckorna. Skärgårdsöarna Åstol och Dyrön är ställen där badgäster samsas med några få fastboende. Men hur är det att leva på Åstol när sommargästerna åkt hem?
Författarinnan Birgitta Stenberg beskrev i GT livet som åretruntboende på ön som ett litet helsike.
GT åkte till Åstol för att se om det var så illa ställt i "sommarparadiset".
EN IDYLL PÅ SOMMAREN. På stränder, klippor, gator och kring de små idylliska fiskarstugorna på Åstol trängs badgästerna under sommaren. Men författarinnan Birgitta Stenberg beskrev förra söndagen, på GT:s kultursida, livet som fastboende som ett helsike. GT åkte till ön och kan konstatera att Birgitta har rätt. Foto: Lennart RehnmanGull-Britt Bengtsson, 79, och Svante Bengtsson, 89, måste få hjälp av anhöriga för att få iväg sopor som hårdplast, glasflaskor och annat som inte går att slänga i de vanliga hushållssoporna. Soporna ska tas över till fastlandet med färja för att sedan köras med bil till sorteringsstationen.
- Det går inte att göra det själva, säger Gull-Britt Bengtsson.
Pia och Leif Edlund driver restaurang och eget rökeri längst ut i norra hamnen sedan 2003. Verksamheten pågår året om.

Tredubbel avgift

För att frakta varor och sopor till och från restaurangen använder de sig främst av den lokala färjetrafiken.
Avgiften för frakten har tredubblats under tiden de varit verksamma, berättar de. Färjan stannar också endast fyra gånger utanför restaurangen på vardagar, och två gånger på helgen. För varje gång färjan ska stanna en extra gång vid rökeriet måste Pia och Leif Edlund betala en charteravgift på 200 kronor.
Sommar och ön sjuder av liv. Men det är inte lätt att vara bofast på Åstol. Avgiften för färjan har höjts och nu kostar det även att ha handbagage. Priset för att åka färjan har även höjts och kostar nu fyra kuponger. De olika faktorerna sammantaget har gjort att rökeriet förlorat inkomster i form av att två stora bussbolag, som tidigare hade sina luncher på rökeriet, lagt om rutten till Orust i stället.
- Det är ett slag mot talet att man vill ha ett levande Tjörn året om, säger Leif Edlund.
- Det finns en flathet hos politikerna. När det är besök här från utlandet åker de alltid hit för att visa det genuina Tjörn. Men det får inte kosta något, säger Leif Edlund.
Kommunalrådet Martin Johansen (FP) säger att det inte är kommunen som är ansvarig för prishöjningen på färjan. Men för några år sedan hade de bofasta subventionerat pris på årskort, berättar Anders Ahlander, ordförande i samhällsföreningen på ön.
Förutom dyrare biljetter måste resenärer dessutom betala fraktavgift för handbagage.
- Jag hade köpt en färgburk på 15 liter. Då ville de ha 40 kronor, säger Anders Ahlander.

Fiskarna försvinner

Rolf Karlsson sitter på bryggan och lagar nät nere i norra hamnen. Han är Åstols ende aktive yrkesfiskare. För 50 år sedan låg det cirka 25 stora fiskebåtar i hamnen med sju man på varje båt.
- Då fanns det inte plats för några segelbåtar, säger han.
ENSAM KVAR. Rolf Karlsson sitter på bryggan och lagar nät. Han är Åstols ende fiskare - i ett samhälle som förut levde på fisket. Foto: LOUISE WINBERGFör några år sedan lades skolan ner och det är oklart hur länge affären kommer att finnas kvar.
- Det är barnfamiljerna som gör att ett samhälle lever. Och det är inte många barnfamiljer kvar på Åstol, säger Rolf Karlsson.
Anledningen till att samhället dör är att de bofasta säljer sina hus till sommargäster, förklarar Martin Johansen.
- Det handlar ju om vem man säljer sitt hus till. Folk säljer till den som betalar mest, säger Martin Johansen.
Men vad har kommunen för strategi för att det inte ska avfolkas på öarna?
- Vi ser till att det finns bra kommunikationer, färjan går ofta, och så vill vi underlätta för företagare.
Pia och Leif Edlund förstår inte på vilket sätt kommunen underlättar för företagare.
- Det har bara blivit svårare, säger Leif Edlund.

Svårt med parkering

Inne på fastlandet i Rönnäng finns inga parkeringsplatser.
När man kör in i samhället står det skyltar om att svänga in vid ishallen, för där finns de enda platserna, förutom ett fåtal i hamnen. Det man inte informerar om är att det sedan tar 20 minuter att gå till färjan, och det finns få skyltar som visar vart man ska.
- Det underlättar inte direkt för turisterna, säger Leif Edlund.
För boende får heller inte låna ut sin parkeringsplats eller tillfälligt byta bil, då får man böter.
Martin Johansen håller med om att det är ett problem.
- Parkeringsfrågan är en katastrof.
Louise Winberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER