Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Arnold, 77, åtalad – landade helikopter mitt i villaområde

Marginalerna var små, men piloten själv kallar det för ”en ren rutinlandning”.
Foto: Polisen
Den 9 januari landade Arnold Sundquist med helikoptern Bell Huey mitt i ett villaområde i Karlsborg.
Foto: Polisen
”Fickparkering för helikopter”, står skrivet på ett foto som satts upp på containern.
Foto: Polisen

En vinterdag förra året tog flyginspektören Arnold Sundquist, 77, en helikoptertur, för att genomföra en årlig inspektion.

Men när han tvingades nödlanda, och valde att göra det på ett par containrar mitt i ett villaområde, åtalades han för det ovanliga brottet grov vårdslöshet i flygtrafik.

– Jag har inte handlat vårdslöst på något vis i världen, säger han själv.

Arnold Sundquist är 77 år gammal och växte upp i Partille. Han arbetar som flyginspektör på amerikanska luftfartsverket, FAA, och har 50 års erfarenhet av helikopterflygning. Under sin karriär har han rest världen över för att inspektera amerikanska luftfarkoster.

Men det var för en sedvanlig, årlig inspektion som han befann sig i en helikopter av modellen Bell Huey, en amerikansk så kallad ”Vietnamhelikopter”, över Karlsborg den 9 januari förra året.

Inte hade Arnold Sundquist då kunnat ana att det skulle sluta i ett åtal.

När nästan allt var kontrollerat återstod bara att se så att radioutrustningen i helikoptern fungerade som den skulle.

– Det enda sättet att göra det på är att flyga till Karlsborg och försöka prata med flygtornet där. Jag försökte anropa, bytte till olika frekvenser som jag visste fanns, till slut ställde jag in transpondern på 7600 så att trafikledningen kunde se mig på radarn.

Arnold Sundquist har en lång karriär inom lufttrafik bakom sig. På bilden har han precis landat på Stena Danica ute på Kategatt, och släppt av Bert Karlsson.
Foto: Privat

”En ren rutinlandning för mig”

Enligt Arnold Sundquist befann han sig i luftrummet ovanför Karlsborgs militära flygplats, inuti kontrollzonen där man måste ha dubbelriktad radiokontakt för att flyga utan att riskera att kollidera med annan flygtrafik

– Det hade gått upp för mig att antingen är radion ur funktion eller så är tornet stängt, och nu är det en nödsituation, jag måste ur det aktiva luftrummet omedelbart, säger Arnold Sundquist.

Det snabbaste sättet att göra det var att snabbt gå ned i trädtoppshöjd, där ingen annan flygtrafik passerar, och landa på första bästa säkra ställe, säger han.

I Arnolds fall var det två små containrar, ställda bredvid varandra, på hans sons gård.

– Jag har gjort hundratals landningar på såna här containers. Jag har utbildat militära piloter till civila i Thailand, då tvingade jag dem att lära sig landa på containrar. Det var en ren rutinlandning för mig. Den containern som stod där hade dessutom innan stått på Lidköpings flygplats och där hade jag tränat landning på den.

Hade du inte kunnat göra på något annat sätt? Vad hade hänt om du inte hade landat på just en container?

– Jag hade kunnat vända men det tog över fem minuter att flyga ut ur området och om tornet då hade varit öppet, vilket det faktiskt var, så hade det kunnat vara militär flygtrafik där som jag hade kunnat kollidera med, säger han.

– Det är säkert för att rotorbladen inte kommer åt bilar och hus. Ser man en container landar man på den.

”Jag har inte handlat vårdslöst på något vis i världen”, säger Arnold Sundquist. Ändå har han åtalats för grov vårdslöshet i flygtrafik.

”Inneburit avsevärd fara för andra människors liv”

Så Arnold Sundquist landar – till grannarnas stora förvirring – mitt i ett villaområde i Karlsborg. Med honom i helikoptern var hans fru.

– Jag skulle aldrig riskera nånting när hon är med ombord, säger han.

Ändå är det precis det som kammaråklagare Hampus Sabel hävdar att han gjort, även om varken människor eller egendom faktiskt kom till skada.

– Jag har valt att väcka åtal eftersom jag bedömt att utredningen visar att Sundquist manövrerat sin helikopter på ett sätt som inneburit avsevärd fara för andra människors liv eller egendom. Jag har då lagt stor vikt vid den bedömning av omständigheterna som Transportstyrelsen gjort, säger han.

Något som Arnold alltså motsätter sig.

– Jag har inte handlat vårdslöst på något vis i världen, säger han.

Efter händelsen har Transportstyrelsen konstaterat att det för att få flyga helikoptern behövs ett särskilt tillstånd, eftersom den tidigare använts militärt. Ett sådant ska ha saknats vid Arnold Sundquists flygning, och man har efter omständigheterna beslutat om både avgångsförbud för helikoptern och att omhänderta Arnold Sundquists amerikanska flygcertifikat.

Åklagare Hampus Sabel menar att det är för tidigt att säga vilket straff han yrkar på. 

Arnold Sundquist i helikoptern.
Foto: Polisen

Ett väldigt ovanligt brott

Hur många som någonsin åtalats för grov vårdslöshet i flygtrafik är oklart. Om det ens finns någon före honom.

– Det är, såvitt jag vet, väldigt ovanligt att det väcks åtal för grov vårdslöshet i flygtrafik. Jag har inte undersökt om det har förekommit andra åtal tidigare, säger åklagare Hampus Sabel.

Enligt det sakkunnigutlåtande som Transportstyrelsen gjort, anmäldes helikopterlandningen av flera personer som uttryckt oro för sin säkerhet.

Denna oro är i allra högsta grad motiverad. Start och landning inom tättbebyggt område med en-motor helikopter anses innebära en stor risk att skada människor och egendom på marken och får normalt inte utföras utan avsevärda riskminskande åtgärder”, skriver Transportstyrelsens flyginspektör.

I utlåtandet framförs att helikoptern hade kunnat välta, och att massan i dess roterande delar är så pass stor att de kan ”slita helikoptern i bitar”.

Dessa bitar kan enkelt döda eller skada en människa allvarligt på 150-200 meters håll. Delar av huvudrotorn har inga problem att gå igenom träväggar och fönster”.

”Jag landar på jagaren Småland, i Göteborgs hamn. De fick sänka kanonerna för att jag skulle få plats”, säger Arnold Sundquist.
Foto: Privat

Vittne: ”Jag var väldigt orolig”

Arnold Sundquist har en förordnad advokat i Sverige, men enligt honom själv har de aldrig haft kontakt. En amerikansk advokat, Tedd Callender, har i stället hjälpt honom med juridisk rådgivning, även om han inte kommer företräda honom vid rättegång. Enligt Callender själv har han haft nära kontakt med Arnolds svenska ombud. 

Han är inte utbildad inom svensk lag, men ställer sig ändå frågande till åtalet. 

– Var är de skadade människor som han gjort illa? Var är den skadade egendomen som han orsakade och inte har betalat för? Finns det, åtminstone, någon som klagade eller blev oroad för att de själva eller deras egendom skulle skadas? Jag har inte hört om ens ett enda klagomål från någon annan än byråkraten som driver målet.

Men av förundersökningen framgår det att åtminstone en person visst klagade. Ett vittne säger i förhör:

– Jag var väldigt orolig när han höll på och landade, det såg ut som det bara var någon halvmeter mellan rotorbladen och hustaken.

Luftfartslagen

Enligt luftfartslagen kan den som ”uppsåtligen eller av grov oaktsamhet” flyger ett luftfartyg på ett sätt som utsätter liv eller egendom för fara, dömas till för vårdslöshet i flygtrafik.

Straffet uppgår till böter eller fängelse i högst sex månader.

”Är brottet grovt döms till fängelse i högst två år”, lyder lagen.

SE MER:

Robin Johansson, 20: ”Jag gör det jag älskar mest av allt”