Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Appen visar fel restider – stressar personalen

Nanna Andersson, 97, fick stroke, men fick ingen hjälp av hemtjänsten att söka vård i tid – och dog kort därefter.
Marie Moberg Lövhaugen arbetar i hemtjänsten i Göteborg men söker nu andra jobb på grund av stressen.Foto: TV4
I TV4:s ”Kalla fakta” berättar hemtjänstpersonal att man ibland ska vara på plats hos en ny brukare på exakt samma klockslag som man lämnat den förra.Foto: SHUTTERSTOCK

En app som gör scheman åt hemtjänsten i Göteborg beräknar för korta restider mellan brukarna.

Ledningen känner till felet – men mörkar för hemtjänstpersonalen.

Det säger en administratör till TV4:s ”Kalla fakta”.

– Vi ska helst inte säga så mycket till dem, för de kan ju bli upprörda och så.

Expressen har tidigare rapporterat om upprepade larm från hemtjänstpersonalen i Göteborg om en extremt stressig arbetssituation. 

Bland annat finns ett missnöje med appen Plugo som används för schemaläggning av besök hos brukare, något som även Arbetsmiljöverket har slagit ner på.

I TV4:s ”Kalla fakta” berättar hemtjänstpersonal att man ibland ska vara på plats hos en ny brukare på exakt samma klockslag som man lämnat den förra.

Marie Moberg Lövhaugen, som har arbetat inom hemtjänsten i 13 år, är orolig för att stressen ska leda till att hon begår allvarliga misstag.

– I går jobbade jag till halv elva. Börjar halv åtta i dag. Jag menar, man är ganska trött och sliten. Men man måste försöka ha fokus när man är inne hos dem och se till så att man gör rätt, säger hon i ”Kalla fakta”.

Hon har nu börjat söka andra jobb.

– Jag har ont i magen. Jag är ledsen ofta, för man känner att man vill ge mer men man orkar inte.

Administratör: Vi ska inte ta den diskussionen

Reportern Håkan Enmark testar gångtiderna som appen Plugo räknat ut för en hemtjänstanställd i Göteborg. På sju av tolv adresser hinner han inte fram i tid. 

En administratör på hemtjänsten i Göteborg, som är anonym i reportaget, bekräftar att appen räknar fel.

– Ibland kortar den ner gångtiden och ibland finns det ingen gångtid alls. Den förstår liksom inte var kunderna befinner sig, säger hon till ”Kalla fakta”.

Cheferna känner till problemet, enligt administratören, men hittills har inget gjorts för att lösa det. Hon har också fått direktiv om att inte säga till hemtjänstpersonalen att ledningen vet om att appen räknar fel, berättar hon.

– Vi ska helst inte säga så mycket till dem, för de kan ju bli upprörda och så. Cheferna tycker helst inte att vi ska ta den diskussionen över huvudtaget.

Chefen: Pratar väldigt mycket om schemana

I december beslutade Arbetsmiljöverket att Göteborgs stad måste lösa problemet med gångtiderna. Annars måste staden betala 1 miljon kronor i vite. 

Annelie Snis samordnar hemtjänsten i Göteborg. När hon konfronteras med uppgiften att administratörerna inte får säga till hemtjänstpersonalen att ledningen är medveten om Plugos brister säger hon:

– Jag tycker att det är väldigt tråkigt att höra det. Min upplevelse är att vi pratar väldigt mycket om schemana och gångtiden emellan.

Programmet sänds måndag 17 februari kl 20.00 i TV4 och från kl 06.00 i TV4 Play/C More.

Här är några av dagens största inrikesnyheter.