Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Apoteksföreningen:
Måste se över reglerna

Johnny Bramfors, 71, är en av de drabbade. Hans medicin är slut och apoteket kan inte leverera ny medicin. "Sånt här råkade man aldrig ut för före avregleringen", säger han. Foto: Lennart Rehnman

GÖTEBORG. Apoteken i Sverige är skyldiga att lämna ut begärda mediciner inom 24 timmar.

Men på de grossister och tillverkare, som apoteken måste anlita, finns inga motsvarande krav.

- Regelverket måste ses över, tycker Johan Waller, vd för Sveriges Apoteksförening.

Så tycker GT:s läsare

På artikeln i GT i går om Johnny Bramfors medicindilemma är det många som reagerat. Några sympatiserar med offret för problemet, andra tycker att han får skylla sig själv. Ett axplock på synpunkter hittar du här intill, uppdelade på olika avdelningar.

Det var bättre förr

Ja, det är ju som man väntat sig efter privatiseringen av apoteken! Det är bara vinster som de är ute efter. Förut hade apoteken en viktig roll i samhället, men nu tycker jag inte att de ska få kalla sig apotek då de inte längre har den rollen. Vi har inga apotek numera!

Sofi

Det som pågår är väl en allmän nedmontering av ALLT när det gäller sjukvård.

Man hade tydligen för mycket pengar i "glädjekassan" hos landstinget för ett tag sedan, för man ansåg sig ju tvingad att döpa om Vårdcentralerna till Närsjukvården, för förmodligen en hög med miljoner. Och det som tidigare gick att ordna elektroniskt på en till två dagar tar nu två veckor att expediera. Denna fasansfulla upptäckt är gjord på Vårdcentralen - förlåt, Närsjukvården i Kyrkbyn, Göteborg.

Kay Rundström

Tack alla som röstade på Moderaterna! Ska dom fortsätta lär vi få ligga hemma och dö.

Micke

Tipshörnan

Tiparol finns som generiskt läkemedel och heter tramadol eller tradolan. Kan lätt kollas i FASS. Han kan bara be apoteket byta, även om läkaren kryssat att det ej får bytas. Det gör jag utan problem.

Stefan

Det finns inga problem med detta om det är en normalt funtad läkare!

Jag har haft samma problem med Tiparol men min läkare ändrade till Tradolan och det är samma aktiva substans och funkar lika bra!

Arne Nicklasson

Det gäller att ha marginaler och inte vänta tills medicinen är slut! Kjell Nilsson

Vi är också drabbade

Detta är vi utsatta för i princip varje gång vi ska hämta ut mediciner till min flickvän som har kramper ibland. Hon behöver dessa mediciner. Tar hon dem ej i tid kan kramperna bli så kraftiga att ambulans måste tillkallas.

Detta problem har varit en mycket lång tid nu. Och vi får samma svar som ni fått, "problem vid fabriken/tillverkningen".

Många gånger ska apoteket höra av sig när medicinen kommer. Även det fungerar dåligt. Ibland ringer man själv efter 2-3 dagar, eftersom dom glömt höra av sig, och får svaret att den är slut hos tillverkaren.

Jag har ibland ringt till alla apoteken i en omkrets av ca 20 mil för att få tag på någon tablett så att man klarar sig fram till leveransen. Har det ej heller fungerat har jag helt enkelt gått upp på avdelningen på berört sjukhus som hon varit inlagd på tidigare och bönat om en tablett till henne.

Ville med detta inlägg bekräfta att det är samma problem även i Stockholm och säkert hela landet.

Micke

Det gnälls för mycket

Visst är det "jättehemskt" att apoteken inte har mediciner som inte ens tillverkats?

Mycket gnäll, det hände faktiskt innan avregleringen också att leverantören inte hade varor till apoteken.

Rolf Fredriksson

Men vadå? Han har väl lite eget ansvar också! Han får väl vara ute i lite mer god tid, och gå ner till apoteket när sista kartan påbörjas. Så gör jag som behöver blodtrycksmedicin till min kropp.

Alla sorter kan apoteken Inte ha hemma, för omedelbar leverans. Nu sist så fick jag vänta två vardagar + helgen, innan min medicin var hemkommen igen, men inte fan går jag till tidningen för det.

Nä, svenskarna börjar bli bortklemade och bortskämda. Alla verkar tycka att just dom är viktigast, jämfört med alla andra.

Jag tycker inte synd om honom.

Roger Persson

Det var sämre förr

Jo, det hände regelbundet för oss som är allvarliga astmatiker från 1990 fram till avregleringen. Har faktiskt blivit lite bättre efteråt, för det finns privatägda apotek där apotekarna har bättre kontakter över landet och lyckas få tag på medicin inom två dagar. Även när det är brist om behovet är akut. Inger E Johansson

Problemet med mediciner som ska finnas men inte finns är inte nytt. Före avregleringen fick 95 procent av kunderna sina läkemedel inom föreskriven tidsrymd. Efter avregleringen är siffran oförändrad.

- Det är förstås ett problem att var tjugonde kund inte är nöjd, tycker Apoteksföreningsbasen Johan Waller.

Han är bekymrad över att apoteksanställda hamnar i skottgluggen för missnöjda kunders vrede och förtvivlan då beställd vara inte kan lämnas ut.

- Inget apotek vill ha missnöjda kunder. Apoteken har inget intresse i att inte leverera i tid, säger han.

Kan inte påverka

Kruxet är att apoteken ensidigt har krav på sig. Beställd vara ska finnas hemma eller kunna tas hem inom 24 timmar. Drabbade kunder kan ställa krav på apoteken, men drabbade apotek kan inte rikta motsvarande krav på distributörer eller fabrikanter.

- Vi har inga muskler att påverka, konstaterar Johan Waller.

Ett försök att få rätsida på problemet resulterade i en statlig utredning, ledd av Sofia Wallström. Men kontentan av genomlysningen blev att inte besluta om skärpta krav på leverantörer eller fabrikanter.

- Fråga mig inte varför, ber Johan Waller.

"Utnyttja konkurrensen"

Apoteksföreningens vd vill att regelverket ses över med syfte att låta de tidskrav som i dag ensidigt ställs på apoteken omfatta också aktörerna i kedjans tidigare led.

- Utnyttja konkurrensen på marknaden! Alla slåss ju om kunderna, säger Johan Waller.