Anna-Lotta säljer mat som skulle slängas

''Det slängs för mycket, jag vill förtydliga att det inte är okej'', säger Anna-Lotta Svensson.
Foto: Privat

Att det slängs mat dagligen är inget nytt. Men Anna-Lotta Svensson jobbar för förändring.

Med hjälp av sitt företag vill hon minska matsvinnet – genom att sälja mat som annars skulle ha hamnat i papperskorgen.

– Det slängs för mycket, jag vill förtydliga att det inte är okej, säger hon.

Anna-Lotta Svensson, 30, från Jönköping har fått nog av att det dagligen slängs alldeles för mycket mat. Vilket hon uppmärksammat – genom sitt modeintresse.

Det var nämligen när Anna-Lotta, efter att hon tagit en kandidatexamen i modevetenskap och marknadsföring, började jobba inom modebranschen som hennes intresse för miljöfrågor och miljöpåverkan också väcktes, vilket Jönköpings-Posten tidigare skrivit om. 

''En win-winsituation''

För ett år sedan fick Anna-Lotta en idé som både skulle göra en insats för miljön – och gynna restauranger och kunder. En win-winsituation. Anna-Lotta, som är en driven entreprenör, vill förminska matsvinnet med hjälp av sitt nystartade företag Rädda Maten.

Konceptet går ut på att minska matsvinnet i landet, på ett enkelt sätt - ge mat en chans till. Detta genom att sälja matportioner som under dagen inte blivit sålda. Och på så sätt kan hon motverka matsvinnet.

Detta, menar Anna-Lotta, skulle generera i att mat som annars skulle gå rätt ner i soptunnan skulle få en till chans – för en billigare peng.

– Det slängs för mycket, jag vill förtydliga att det inte är okej. Jag hoppas på att allt fler engagerar sig i detta, det ska bli en status att vilja vara med. Man ska få beröm för att vilja göra en insats för miljön, säger hon.

Anna-Lotta har fått med en del restauranger och caféer och hoppas på att kunna samarbeta med Jönköping kommun i framtiden.

– Det är allt fler elever som inte äter på skolan och skolorna hämtar mat så att det ska finnas för alla. Efter lunch slängs ju maten. Man borde ta tillvara på resten av maten till pensionärerna om det inte äts av elever. Resulterar detta positivt så är planen att expandera där studenterna finns. Målgrupperna ska befinna sig centralt, för att kunna hämta maten snabbt, säger hon.

Rädda Maten har sin testlansering först om fyra till sex veckor.

– Tanken just nu är att komma ut med en testlansering. Vi ska börja med en hemsida, där vi förväntar oss kunna få feedback från kunder för att kunna utveckla detta till något ännu bättre.



Jasmin Manzalgi