Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Anna Johansson blir infrastrukturminister

Anna Johansson, (S). Foto: Jan Wiriden

GÖTEBORG. Anna Johansson är Sveriges nya infrastrukturminister. Nu vill hon ge Göteborg mer utrymme på den politiska kartan.

Johansson lär också bli regeringens representant när trängselskatten ska omförhandlas med Göteborgspolitikerna - något som statsvetarna tror kan leda till problem då hon redan är personligt förknippad med den infekterade frågan.
- Det kan också vara en fördel att jag har en förförståelse i frågan, säger Anna Johansson.

Anna Johansson

Ålder: 43.

Familj: Man och fyra barn. De båda äldsta har flyttat hemifrån. Är dotter till Göran Johansson, tidigare kommunstyrelseordförande i Göteborg.

Bor: I Bergsjön, född i Hjällbo och uppvuxen i Kortedala.

Uppdrag: Ordförande i Göteborgs arbetarekommun och sitter med i partistyrelsen.

Intressen: Umgås med familj och vänner, läsa, baka och laga mat.

Aktuell: Utsågs på fredagen till ny infrastrukturminister.

Göteborgs-politikerna om ministerposten

Johan Nyhus, kommunalråd
Socialdemokraterna
Jag blev jätteglad. Dels för Annas skull, dels för att vi får en göteborgare i regeringen. Jag hade ingen aning om det fram tills i dag. Det betyder mycket för hela Västsverige att vi får en minister med god kunskap om vårt område. Det är för tidigt att prata om hennes roll i trängselskattsfrågan eftersom vi fortfarande försöker bilda majoritet i de olika Göteborgsinstanserna. Men jag kan inte se det som något annat än en fördel eftersom hon är insatt i frågorna.

 

Jonas Ransgård, kommunalråd
Moderaterna
Jag blev inte överraskad av att hon blev statsråd, men just infrastrukturminister var mer otippat. Måste man välja en socialdemokrat är det bra att det blev någon från Göteborg. Man kan säga att det är bra att ha en göteborgare på posten eftersom hon har god kunskap om området. Annars brukar infrastrukturfrågorna i Stockholm vara mer välkända än de i Göteborg. Jag förstår kopplingen som kan göras mellan dubbla roller, men det återtår att se om det påverkar, även om jag inte tror att det gör det. Men visst, det är väl sällan man sett ett så tydligt exempel på att "spela rundpingis med sig själv".

Västsvenska ministrar under 2000-talet

Jan Björklund, FP
Född i: Skene.
Utbildningsminister 2007-2014
Björklund, som växte upp i Skene i Marks kommun, där han blev elevrådsordförande i grundskolan. Var länge aktiv inom försvaret.

Berit Andnor, S
Född i: Göteborg
Socialminister 2004-2006.
Ines Uusman, S
Född i: Rolfstorp utanför Varberg
Kommunikationsminister 1994-1998.
Annika Åhnberg, V,
senare S
Född i: Ulricehamn
Jordbruksminister 1996-1998.
Åsa Torstensson, C
Född i: Strömstad
Infrastrukturminister 2006-2010.
Jan Eliasson, S
Född i: Göteborg
Utrikesminister, 2010.
Leif Pagrotsky, S
Född i: Göteborg,
Näringsminister 2002-2004, Utbildnings- och kulturminister 2004-2006, Handelsminister, 1997-2002.
Sten Tolgfors, M
Född i: Forshaga utanför Karlstad
Handelsminister 2006-2007, försvarsminister 2007-2013.
Cecilia Malmström, FP
Född i: Stockholm, men uppvuxen i Göteborg
EU-minister 2006-2010.
Bosse Ringholm, S
Född i: Falköping
Finansminister 1999-2004, tillförordnad utrikesminister 2006.
Mats Odell, KD
Född i: Värnamo
Kommunikationsminister 1991-1994, Kommun- och finansmarknadsminister, 2006-2010.
Cristina Husmark Pehrsson, M,
Född i: Uddevalla
Socialför- säkrings- minister 2006- 2010

Anna Johansson var en av överraskningarna när Stefan Löfven presenterade sin regering under fredagen. Inte minst för att göteborgaren fick uppdraget som just infrastrukturminister.
Johansson, som blev tillfrågad bara några dagar in offentliggörandet, blev själv förvånad.
- Det var i alla fall inte väntat kan man säga, säger Johansson till GT.
Fick du fundera länge?
- Nej, det var inget svårt beslut. Vissa frågor finns det bara ett svar på och det här var en sådan.

"Inga meriter alls"

Under din politiska tid i Göteborg har du varit engagerad i många andra frågor, vad har du för meriter inom infrastruktur?
- Där har jag inga meriter alls faktiskt. Däremot finns det en stor mängd människor på departementet som kan frågorna på sina fem fingrar. Jag kommer ägna stor tid till att läsa in mig, säger Johansson när GT nådde henne sent under gårdags- kvällen.
- Det är ett väldigt stort område och vi kommer inte åstadkomma så mycket rent praktiskt de fyra kommande åren, men vi ska påbörja en mer ambitiös omställning, säger Anna Johansson.
I sin nya ministerroll är sannolikheten stor att Johansson blir den som från regeringshåll får förhandla om trängselskatten när Göteborgspolitkerna tar frågan vidare till riksdagsnivå där det slutgiltiga beslutet fattas.
Johansson har tidigare, likt flera andra Göteborgspolitiker, varit starkt för trängselskatten i Göteborg.

Risk för dubbla stolar

Hon är också i nuläget fort-farande ordförande för Social-demokraternas Göteborgsdistrikt.
En position som den S-märkte statsvetaren Ulf Bjereld tycker att hon bör överge för att undvika risken att sitta på dubbla stolar i förhandlingarna.
- Som distriktsordförande har hon ett ansvar för hur trängselskatten ska hanteras lokalt, därmed blir hon en del av Göteborgsagerandet. Därför är det rimliga att hon lämnar sin roll. Eller att man delegerar ansvaret på regeringsnivå till en annan minister, säger Bjereld som menar att man till varje pris bör undvika en eventuell situation av tvåinstansjäv.
- Det går genom vänskapsband och politiska band. Även om hon inte har någon formell koppling till Göteborg så har jag svårt att se att hon ska kunna vara ansvarig minister för beslut i den här frågan som hon är så starkt kopplad till. I alla fall om det beslut som kommer ska få någon politisk legitimitet i Göteborg, säger Bjereld.

Stora investeringar

Anna Johansson vill avvakta med trängselskattsfrågan då Göteborgspolitkerna ännu inte har enats om hur man ska driva saken vidare.
- I nuläget ligger frågan fort-farande hos Göteborgs kommun. Men det kan vara en fördel att jag har en förförståelse i frågan, säger hon.
Kan du själv se din roll som problematisk?
- Jag tycker vi väntar med att ta de frågorna tills de kommer hit, säger hon.
Är det du som kommer att förhandla om frågan?
- Det vet jag inte ännu. Den ligger i kommunfullmäktige, hur den ska hanteras är nästa steg. Men Västsvenska paketet ett exempel på en stor investering för att ställa om till ett såväl ekologiskt som ekonomiskt hållbart transportsystem. Samtidigt är det inte minst en budgetfråga.
Kommer du att ha kvar ditt uppdrag som distriktsordförande?
- Det får du fråga medlemmarna om. Det är lite tidigt att på min första dag när det varit full fart sedan klockan nio att veta hur arbetsbördan kommer att se ut.
Det blev bara två Göteborgare i Stefan Löfvens nya regering. Men Anna Johansson vill vända på resonemanget.
- I den tidigare regeringen var det ingen alls, så det är ett steg framåt.
- Jag tror att det är viktigt att man har en representation i regeringen. Näringslivet och förutsättningarna är annorlunda i Göteborg och det är bra att man har erfarenheten i regeringen. Att visa att vi i Göteborg finns, något som jag ibland upplevt att det varit lite si och så med tidigare, fortsätter Anna Johansson.

Behövs alternativ till bil

Enligt Johansson är en av de stora utmaningarna i den nya ministerrollen att skapa ett ekonomiskt och ekologiskt hållbart transportsystem i Sverige fram-över.
- Vi behöver både underhåll och utvidgning av järnvägen så att det blir ett rejält alternativ till flyg och bil.
- Där vill göra stora satsningar för att bygga ihop landsändar, bidra till jobbtillväxt och göra det lättare för pendlare och varutransport, säger infrastrukturminister Anna Johansson.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!