Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Anita, 75, vill varna för fräcka bankbluffen

Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL
Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN

Anita Hellman, 75, blev uppringd av en kvinna som utgav sig från att vara banktjänsteman.

Men när hon började ställa frågor om hennes bank-ID blev Anita misstänksam.

Nu vill hon varna andra för bankbedragarna.

– Det otäcka var att de ringde från telefonbankens nummer, berättar Anita.

Det var under torsdagskvällen som Anita Hellman från Muggeberg i Mariestad fick ett samtal från telefonbanken, som Mariestads-Tidningen tidigare rapporterat om.

– Jag har deras nummer inknappat på telefonen så att det står telefonbanken på displayen, säger Anita Hellman.

När Anita svarade presenterade sig en kvinna som utgav sig för att jobba på Nordea.

– Det var en väldigt babblig kvinna som berättade för mig att de hade upptäckt otillbörliga dragningar på mitt konto. 

Blev misstänksam

Det var tre summor som saknades, enligt kvinnan, och sammanlagt skulle de ha landat på 4 000 kronor.

– Då blev jag lite misstänksam, för jag hade inte 4 000 på kontot. Men hon pratade vidare och sa att de hade spärrat mitt kort. Hon började fråga om hur jag legitimerar mig, om jag använde bankid eller dosa. 

Anita sa åt kvinnan att hon inte kunde prata med nu eftersom hon inte var hemma. Hon bad kvinnan återkomma under morgondagen. 

På fredagen ringde Anita upp banken och berättade om samtalet.

– De blev jättetacksamma. De sa att det var väldigt viktigt att de fick veta det här. – Det otäcka var att de ringde från telefonbankens nummer, och som jag också ringde sen för att berätta för dem om det här.

 

LÄS OCKSÅ: Ser ut som myndighetsbrev – men är en kostsam bluff

 

Vill varna andra

Anita vill nu vara andra för bedragarna, och uppmana folk att tänka en extra gång när man får frågor om personuppgifter.

– Man ska tänka sig för och att man aldrig svara på några frågor om sin legitimation eller lösenord och så över telefon.

På Nordeas hemsida varnar man för bluffsamtal och poängterar även att Nordea aldrig ringer upp kunder för att be dem lämna ut personliga uppgifter.

"Får du ett samtal från någon som utger sig komma från Nordea, be att få ringa upp Nordea själv för att kontrollera om personen i fråga verkligen jobbar på Nordea", skriver banken på sin hemsida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!