Foto: HENRIK ISAKSSON/IBLFoto: HENRIK ISAKSSON/IBL
 Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL
Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅNFoto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN
 Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN

Anita, 75, vill varna för fräcka bankbluffen

Publicerad

Anita Hellman, 75, blev uppringd av en kvinna som utgav sig från att vara banktjänsteman.

Men när hon började ställa frågor om hennes bank-ID blev Anita misstänksam.

Nu vill hon varna andra för bankbedragarna.

– Det otäcka var att de ringde från telefonbankens nummer, berättar Anita.

Det var under torsdagskvällen som Anita Hellman från Muggeberg i Mariestad fick ett samtal från telefonbanken, som Mariestads-Tidningen tidigare rapporterat om.

– Jag har deras nummer inknappat på telefonen så att det står telefonbanken på displayen, säger Anita Hellman.

När Anita svarade presenterade sig en kvinna som utgav sig för att jobba på Nordea.

– Det var en väldigt babblig kvinna som berättade för mig att de hade upptäckt otillbörliga dragningar på mitt konto. 

Blev misstänksam

Det var tre summor som saknades, enligt kvinnan, och sammanlagt skulle de ha landat på 4 000 kronor.

– Då blev jag lite misstänksam, för jag hade inte 4 000 på kontot. Men hon pratade vidare och sa att de hade spärrat mitt kort. Hon började fråga om hur jag legitimerar mig, om jag använde bankid eller dosa. 

Anita sa åt kvinnan att hon inte kunde prata med nu eftersom hon inte var hemma. Hon bad kvinnan återkomma under morgondagen. 

På fredagen ringde Anita upp banken och berättade om samtalet.

– De blev jättetacksamma. De sa att det var väldigt viktigt att de fick veta det här. – Det otäcka var att de ringde från telefonbankens nummer, och som jag också ringde sen för att berätta för dem om det här.

 

LÄS OCKSÅ: Ser ut som myndighetsbrev – men är en kostsam bluff

 

Vill varna andra

Anita vill nu vara andra för bedragarna, och uppmana folk att tänka en extra gång när man får frågor om personuppgifter.

– Man ska tänka sig för och att man aldrig svara på några frågor om sin legitimation eller lösenord och så över telefon.

På Nordeas hemsida varnar man för bluffsamtal och poängterar även att Nordea aldrig ringer upp kunder för att be dem lämna ut personliga uppgifter.

"Får du ett samtal från någon som utger sig komma från Nordea, be att få ringa upp Nordea själv för att kontrollera om personen i fråga verkligen jobbar på Nordea", skriver banken på sin hemsida.

Relaterade ämnen
Lovisa Waldeck
Lovisa Waldeck

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER