Anette Fredriksson: I love my boobs!

Publicerad
Uppdaterad
Anette Fredriksson. I love my boobs! Jag är faktiskt stolt över dem och har alltid kallat dem det. Framför allt under tiden jag ammade mina tre barn. Jag pratade om bröst när jag pratade med vuxna, tuttar när jag gullade med mina barn. Därför blir jag så trött på människor som förfasas över ordet boobs som just nu pryder Lindex annonskampanj på stortavlor i Sveriges tre största städer och i pressen. Just nu är jag glad att jag bor i Göteborg och inte tvingas ner i en trångsynt tunnelbana i Stockholm. I dessa dagar oroas vi över vad ett antal satirteckningar kan få för effekter för framtiden. Samtidigt censureras delar av en reklam som för en gångs skull visar normala kvinnor i två urgulliga behåar. Sedesamt vita och med fin brodyr och spets. Vad är det för hemskt med det? Inga svällande bröst i konstiga poser utan bara kvinnor rätt upp och ner. Jag är glad att Lindex gillar tuttar även om jag inser att det är ett sätt att vinna mitt förtroende och i förlängningen vill få mig att köpa ett plagg hos dem. Men det är ok för mig - det är så reklam fungerar. Som kontrast till allt elände känns det också skönt med ordet "love". Det används allt för sällan.
Anette Fredriksson
Anette Fredriksson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER