Almedalsdrinken
skapar Twitterbråk

En tidigare version av Almedalsdrinken.
Foto: Christian Örnberg
Tweeten från Carlsberg som har fått IOGT-NTO att reagera starkt.
Foto: Skärmdump från Twitter

FALKENBERG. Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO riktar skarp kritik mot öltillverkaren Carlsberg. Anledningen är en illa vald hashtagg på Twitter när företaget ville marknadsföra en drink gjord på sitt alkoholfria öl inför Almedalsveckan. Namnet Almedalsdrinken är nämligen varumärkesskyddat sedan 2012. Nu diskuterar IOGT-NTO med sin jurist hur de ska gå vidare i ärendet.

Öltillverkaren Carlsberg som gör sitt alkoholfria öl i Falkenberg är i blåsväder efter att ha lanserat en drink under namnet #Almedalsdrinken på Twitter. Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO har skapat varumärket Almedalsdrinken tillsammans med en rad andra organisationer och varumärkesskyddade det redan 2012.

Reaktionerna lät därför inte vänta på sig utan orsakade en storm på det sociala mediet, vilket Hallands Nyheter tidigare berättat om. Efter stormen har Carlsberg gått ut på Twitter och sagt att man kommer sluta använda namnet men IOGT-NTO är fortfarande kritiska.

– Det är vårt koncept och vi varumärkesskyddade namnet just för att kommersiella intressen inte skulle kapa det, säger Johnny Foglander, pressekreterare på IOGT-NTO.

Diskuterar en anmälan

Organisationerna bakom Almedalsdrinken anser att Carlsberg gjort sig skyldiga till varumärkesintrång.

– Det är som att de inte förstår kritiken och de har inte kommenterat att de tog vårt namn utan bara att de ska sluta använda det.  Vi diskuterar hur vi ska gå vidare med det här och vi har pratat med vår jurist men inget är bestämt, säger Johnny Foglander pressekreterare på IOGT-NTO.

En av de som sköter Carlsbergs officiella Twitterkonto är kommunikationschefen på företaget Henric Byström och han tycker att det varit intressant att följa engagemanget i debatten på Twitter.

– Vi har förstått att IOGT-NTO inte vill att vi ska använda oss av den här hashtaggen och därför tänker vi nu inte heller göra det framöver. Vi tycker att alkoholfria alternativ och konstruktiv alkoholpolitisk debatt är viktigare än en hashtagg, säger han till Hallands Nyheter. 

Efter kritiken har Carlsberg tagit bort tweetsen där man gjorde reklam under namnet Almedalsdrinken.