Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Allt fler väljer tåget till Europa

Tåget är överlägset bästa miljöalternativet jämfört med flyg – och allt fler bokar tåg för resan ut i Europa. Foto: SBB CFF FFS
Bedövande vackra vyer under resan med schweiziska tågbolaget Glacier express, som har extra stora fönster för att passagerarna ska kunna njuta av utsikten. Foto: Glacier Express AG
Räkna med att resa drygt ett dygn för att nå Paris med tåg från Göteborg. Foto: DAVID J. ENGEL / ADOBE STOCK

Allt fler väljer tåget – för miljöns skull.

Och för att det är ett trivsamt sätt att resa.

– Utsikten är en stor fördel. När du åker tåg genom Europa så får du verkligen se Europa, konstaterar Kristoffer Ritenius på Tågbokningen, resebyrån som enbart säljer tågresor.

Så här reser du med tåg till tre populära storstäder – Berlin, Paris och Amsterdam.

Tågresor tar rejält mycket längre tid än flyget och kan inte konkurrera med lågprisflyg vad gäller kostnad för resan.

Men för miljön är tåget överlägset bäst.

– Tåget har i princip inga utsläpp jämfört med flyget. För resenärerna handlar det i första hand om miljöaspekten, säger Kristoffer Ritenius, på Tågbokningen, resebyrån som bara säljer tågresor.

Låga utsläpp med tåg

Flyget släpper ut 74 000 gånger mer koldioxid än tåget skriver Naturskyddsföreningen på sin hemsida, och uppger att siffran är en beräkning enligt SJ:s miljökalkyl med tåg som drivs på el märkt med Bra Miljöval.

Naturskyddsföreningen jämför en resa mellan Göteborg och Stockholm där tågresan på tre timmar medför ett utsläpp på 1 gram koldioxid, medan tre timmars flygning ger 74 000 gram koldioxid.

Enligt Naturvårdsverket har svenskarna, per invånare, fördubblat antalet flygresor utomlands sedan början av 1990-talet, och konstaterar att nya beräkningar bekräftar att utsläppen från utrikesflygningarna är lika stora som all bilkörning i Sverige.

”Överraskande många åker tåg till Spanien”

Kristoffer Ritenius konstaterar att många av de kunder han pratar med är miljömedvetna:

– Det är överraskande vanligt att åka tåg till Spanien och Portugal som handlar om resor på upp emot 50–60 timmar, ofta med stopp längs vägen. Det är personer som kanske har hus i Spanien och åker dit ofta och tycker att det blir för mycket flygande, säger han.

Även om resorna tar längre tid och i många fall blir dyrare med tåg, har tåget flera fördelar menar Kristoffer Ritenius.

Långsamma ”scenic trains”

– Det är ett avslappnande sätt att resa, och utsikten är en stor fördel. Åker du tåg genom Europa får du verkligen se Europa. Särskilt fint är det att åka genom Alperna. Det finns så kallade ”scenic trains” som går långsamt genom Alperna och har stora fönster, säger han och fortsätter:

– Dessutom ligger centralstationerna ofta väldigt bra till mitt i städerna så du kommer direkt till målet.

Schweiziska tågbolaget Glacier Express tar passagerare genom hisnande landskap. Foto: Stefan Schlumpf, Glacier Express

Resorna med tåg från Göteborg till kontinenten går via Köpenhamn och nästa knutpunkt är Hamburg.

”Schweiz bra tågdestination”

– Du når Hamburg med byte i Köpenhamn på totalt cirka tio timmar. Därifrån kan man till exempel ta nattåget vidare till många olika destinationer, säger Kristoffer Ritenius.

Han tipsar också om att resa med tåg till Schweiz:

– Det är en väldigt bra tågdestination. Det är lätt att ta sig dit och det är en fantastisk natur i Alperna. Då åker man till Hamburg och tar sedan nattåget hela vägen till Basel eller Zürich. Därifrån går det att ansluta till var som helst i landet på bara några timmar.

Så tar du tåget till Berlin, Amsterdam och Paris

Så här åker du med tåg från Göteborg till tre storstäder i Europa:

BERLIN

Berlin Foto: Shutterstock

Exempelresa: 

Göteborg–Berlin

Utresa: 

06:55-10:28  Göteborg - Köpenhamn  

11:35-16:16  Köpenhamn - Hamburg

16:36-18:19 Hamburg - Berlin 

Hemresa:

 07:06-09:11  Berlin - Hamburg

09:28-14:26 Hamburg - Köpenhamn   

15:27-19:05 Köpenhamn  - Göteborg 

Pris: Tur och retur, en vuxen, 2 916 kronor.( Priset omfattar inrikesbiljett Göteborg - Köpenhamn, 1070 kronor tur och retur + färdbiljett Köpenhamn - Berlin, rörligt pris där utresan kostar 725 kronor och hemresan 881 kronor)+ platsbiljetter).

 

AMSTERDAM

Amsterdam Foto: Shutterstock

Exempelresa:

Göteborg–Amsterdam

Utresa:

06:55-10:28  Göteborg C - Köpenhamn H 

11:35-16:16  Köpenhamn H - Hamburg Hbf

17:46-19:35 Hamburg Hbf - Osnabrück

19:53-23:00 Osnabrück - Amsterdam C

Hemresa:

07:00-10:06 Amsterdam C - Osnabrück

11:23-13:14 Osnabrück - Hamburg Hbf 

13:28-18:26 Hamburg Hbf - Köpenhamn H 

19:27-23:05 Köpenhamn H - Göteborg C  

Pris: Tur och retur, en vuxen, 3 412 kronor. ( Här lönar det sig med Interrail, 3 104 kronor + platsbiljetter).

 

PARIS

Eiffeltornet i Paris. Foto: DAVID J. ENGEL / ADOBE STOCK

Exempelresa:

Göteborg–Paris

Utresa:

10:55-14:28 Göteborg - Köpenhamn 

15:35-20:16  Köpenhamn - Hamburg 

21:02-07:20  Hamburg - Basel 

08:34-11:37  Basel  - Paris 

 

Hemresa:

06:01-09:15  Paris - Köln  

10:10-14:20  Köln - Hamburg  

14:55-18:14  Hamburg - Fredericia 

18:22-20:08  Fredericia - Köpenhamn 

20:27-00:05  Köpenhamn  - Göteborg 

 

Pris: Tur och retur, en vuxen, 4 711 kronor.( Även här blir det billigast med Interrail-kort. Priset inkluderar platsbiljetter och plats i liggvagn på utresan.)

Pris: Tur och retur, två vuxna och två barn under tolv år, 12 636 kronor. (Inkluderar två interrail-kort, barn reser fritt utan interrail + platsbiljetter för alla fyra, 1607 kronor per person).

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!