GER DRAGHJÄLP. Socialdemokraternas nya ledare, Håkan Juholt, har besökt Västra Götaland fyra gånger för att hjälpa sina partikamrater inför valet. Foto: Anders Ylander
GER DRAGHJÄLP. Socialdemokraternas nya ledare, Håkan Juholt, har besökt Västra Götaland fyra gånger för att hjälpa sina partikamrater inför valet. Foto: Anders Ylander

Alliansens skräck: Juholt- effekten

Publicerad
Uppdaterad
GÖTEBORG. Alliansen har fått ett problem på halsen: Juholt-effekten.
S-ledaren har rest fyra gånger till Västra Götaland för att ge draghjälp inför omvalet på söndag.
Från att ligga under i opinionen kommer nu plötsligt flera mätningar där de rödgröna leder.
- Det kan mycket väl vara så att det finns en Juholt-effekt, säger Stig-Björn Ljunggren, S-märkt statsvetare.
När Håkan Juholt besökte Göteborg igår presenterade han nio punkter för en bättre sjukvård. En av dem handlade om att förbjuda gräddfiler på offentligt finansierade sjukhus.
- I dag är det din förmåga att köpa en försäkring som avgör kvaliteten på din sjukvård, något som vi tycker genuint illa om. Vi vill ha vård efter behov, inte efter vilken försäkring man har, säger Håkan Juholt till GT.
Framträdandet i Göteborg i går var S-ledarens fjärde gästspel i Västra Götaland på kort tid. Han tjuvstartade valrörelsen i Göteborg i april och har sedan dess varit där ytterligare två gånger de senaste dagarna. Ett besök i Borås har han också hunnit med.

Nu har vinden vänt

Juholts frekventa närvaro i Västra Götaland verkar ha fått effekt. I en opinionsmätning från Sifo som presenterades i början av maj ledde alliansen med 46,9 procent mot 45,4 för de rödgröna partierna. Det resultatet skulle kunna innebära ett maktskifte i regionen.
Men nu har vinden vänt. I går publicerades två opinionsmätningar, en från Sifo och en från Novus. I bägge två leder de rödgröna plötsligt över alliansen. I Sifomätningen har de rödgröna nästa egen majoritet med 48,6 procent av rösterna. I samma mätning går just Socialdemokraterna kraftigt framåt jämfört med den förra Sifomätningen, från 27,6 till 32,9 procent.
- Det verkar som om något har hänt i valrörelsen, säger David Karlsson, statsvetare vid Göteborgs universitet.

"Det ger media"

Det som kan ha hänt är Håkan Juholt. Det pratas redan om en Juholt- effekt.
- Att han har visat sig har gjort att Socialdemokraterna fått lite mer ljus. Han är en ny partiledare, vilket är betydelsefullt, eftersom det ger media. Att han är ny är mer intressant än att han är Håkan Juholt, säger statsvetaren och socialdemokraten Ljunggren.
När GT träffade Håkan Juholt i går på Esperantoplatsen i Göteborg ville han inte prata om en Juholt- effekt.
- Opinionssiffror går upp och ner. Det går inte att dra några som helst slutsatser av detta, säger S-ledaren.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER