Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Äldre kvinnor bedragna – rings av falska poliser

Magnus Lindegren, chef för bedrägerisektionen vid polisen i region väst.
Foto: ANDERS YLANDER / ANDERS YLANDER GT/EXPRESSEN
Foto: Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: FREDRIK PERSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Falska poliser ringer upp äldre personer, flera nära 100 år gamla, och säger att de ska säkra deras ägodelar eftersom en liga härjar.

Samtidigt står en annan falsk polis utanför dörren och vill komma in och ”hjälpa” den äldre.  

Flera kvinnor i Göteborgsområdet har blivit av med tusentals kronor, bankkort och smycken.

– Vi ska knäcka det här. Det finns inte en chans att vi låter det fortgå, säger Magnus Lindegren hos polisen i region väst.

På senare tid har polisen märkt en ökning av antalet bedrägerier där offret efter ett inledande telefonsamtal från bedragaren även får besök i sitt hem. 

Polisen kallar det fysisk vishing. Vishing kommer från ”voice phishing”, röstfiske. 

Den nionde januari drabbades två kvinnor på olika platser i Göteborg, båda nära hundra år gamla, av bedragare som utgav sig för att vara poliser.

Tillvägagångssättet var detsamma i båda fallen.

Kvinnorna blev uppringda av en man som påstod sig vara polis. Han förklarade att en liga var i farten och att polisen ville hjälpa till att säkra tillhörigheterna, så att hon inte skulle bli utsatt för brott.

Samtidigt ringde det på dörren och utanför stod en man som också utgav sig för att vara polis och ville komma in.

Förlorade tusentals kronor

Båda kvinnorna blev av med bankkort, kod och smycken. Den ena saknade sedan 15 000 kronor på sitt konto, den andra 5 000 kronor.

Därefter har fler fall av fysisk vishing med samma tillvägagångssätt anmälts i Göteborg, ett den 13 januari då en nära 100-årig person drabbades. Den 14 januari råkade två andra personer i 75-80-årsåldern ut för samma sak.

– Antal anmälda fall av fysisk vishing har ökat den senaste tiden. För hela landet brukar bedrägeribrotten totalt ligga på 700-900 fall. I slutet av året hade vi nationellt 1 300 ärenden, vilket omfattar alla möjliga bedrägerier, förklarar Magnus Lindegren, chef för bedrägerisektionen hos polisen i region väst.

Region väst fick förra året in i genomsnitt 230 bedrägerianmälningar per vecka.

Han berättar att så kallad vishing, där allt sker per telefon, började dyka upp hösten 2017. Från 2018 och fram till sommaren 2019 hade polisen en särskild händelse i hanteringen av vishingbrotten.

Under samma period började anmälningar där det även ingick hembesök efter inledande telefonsamtal också dyka upp.

Offren är personer över 85 år

– Det kan vara någon som ringer och utger sig för att vara från en myndighet, som polisen, eller från Klarna, personens vanliga bank eller något företag. Elgiganten har förekommit. Även att personen utgett sig för att ringa från mobilt bank-id, där man sagt att det varit problem och att kunden själv måste vara med och hjälpa till på något sätt, säger Magnus Lindegren och fortsätter:

– Det man förväntas göra när man sedan får hembesöket är att lämna över betalkort och kod. I vissa fall har det även handlat om kontanter och smycken.

Offren är främst äldre personer, oftast över 85 år. Majoriteten är kvinnor, förklarar Lindegren.

Han berättar att polisen just nu har åtta personer frihetsberövade misstänkta för flera fall av fysisk vishing.

– Dessa ärenden är väldigt högt prioriterade. Vi ska knäcka det här. Vi ger oss inte. Det finns inte en chans att vi låter det här fortgå, säger Lindegren.

”Raserar känslan av trygghet”

Han konstaterar att ett intrång som detta kan få stora konsekvenser för den som drabbas:

– Det raserar känslan av trygget. Man sover dåligt. Det kan resultera i för tidig död. Känslan av att vara lurad ska man inte förringa. En del säger raljerande att det bara handlar om pengar. Men ett bedrägeri är lika integritetskränkande som inbrott eller misshandel. Det är därför det slår an så starka strängar hos oss om myndighet.

Magnus Lindegren ger en uppmaning till alla som får samtal där det är tveksamt vem som ringer:

– Ta informationen, be om namn och om att få motringa. Ring då myndighetens/företagets växel. Men om du redan har på känn att något är tokigt är det bara att lägga på luren.

– Ibland ringer polisen privatpersoner. Men vi som myndighet eller företrädare för bank eller enskilt bolag, kommer aldrig att kontakta dig och be dig legitimera dig på något sätt. Enda gången du gör det i kontakt med myndighet, företag eller bank är när du själv ringer upp och vill ta del av dina tjänster i exempelvis banken.

 ”Gapa, skrik, gör dig besvärlig”

Som anhörig kan man hjälpa till genom att påminna om att det är bra att ifrågasätta och säga nej om någon okänd ringer. Kanske genom att skriva lappar och sätta på kylskåpet eller vid telefonen. 

– Kräv legitimation om det blir så att någon kommer hem. Kan man inte det så dra igen dörren. Om personen sätter en fot emellan, gapa och skrik och gör dig besvärlig, säger Magnus Lindegren.

Han vill också framhålla att det är viktigt att larma polisen – även om man avstyr bedrägeriet.

–Vi behöver att människor anmäler även när det handlar om försök till bedrägeri eller misstankar om detta. Avgör inte själv om det är viktigt eller inte för polisen. Låt oss göra det. Får vi in anmälan kanske vi kan göra iakttagelser i aktuellt område som kan leda till ett gripande. Det kan vara den lilla pusselbiten som behövs.

Se mer: