Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ada, 20, trakasseras under varje nattpass

Efter sitt första nattpass på hamburgerkedjan så bröt Ada Raposas, 20, ihop i omklädningsrummet. Foto: Privat
Under åtta mardrömslika timmar hade hon på olika sätt trakasserats av onyktra kunder. Kollegerna sa att det är vardag. Foto: Privat
"Elaka påhopp och kränkningar av vår personal är naturligtvis helt oacceptabelt", skriver kedjans vd. Obs, bilden är från ett annat tillfälle. Foto: Shutterstock
Ada berättar att en manlig kund kastade sin mat på golvet och bad henne städa upp den. Obs, bilden är från ett annat tillfälle. Foto: Shutterstock

Efter sitt första nattpass på hamburgerkedjan i centrala Göteborg så bröt Ada Raposas, 20, ihop i omklädningsrummet, vilket Verkligheten i P3 var först med att berätta.

Under åtta mardrömslika timmar blev hon påhoppad, utskälld, muckad med och förnedrad.

Efteråt förklarade hennes kolleger att det här var vardag.

– De började berätta sina egna skräckhistorier. Synen på människor inom serviceyrken är så dålig att det inte är klokt, säger Ada.

Vid sidan om studierna så har Ada Raposas tagit ett jobb på en hamburgerkedja i centrala Göteborg. För drygt en månad sedan så skulle hon göra sitt första nattpass på restaurangen – dessförinnan hade hon bara jobbat dag och var peppad inför omväxlingen.

– Jag trodde att det skulle bli skitkul. Jag föreställde mig att jag skulle få träffa roliga och glada människor som varit ute och festat. Jag föreställde mig att de skulle vara härliga. Men så var det inte, berättar Ada.

Bröt ihop efter jobbet

Åtta timmar senare så bröt hon ihop i företagets omklädningsrum. Hon hade då blivit kallad "kinesfitta" och fått muggar kastade på sig – en kund ville slåss med henne och en annan skällde ut henne på felaktiga grunder.

– Det värsta var nog när en kille i min ålder kollade mig rakt i ögonen samtidigt som han kastade sin halvätna mat på golvet och sa "det där får du städa upp, jag ger dig ett jobb". Han log när han sa det. Och jag fick ju städa upp det, medan han och hans vänner tittade på, berättar Ada.

Hon fortsätter:

– Jag kände mig förnedrad, jag kände mig verkligen som smuts. Människosynen för de som jobbar inom serviceyrken är under all kritik. Jag vill synliggöra vad man dagligen utsätts för.

Medan Ada grät efter arbetspasset så berättade kollegerna att det hon upplevt var normen. De satt allihop på egna skräckhistorier.

– De hade blivit kallade för hora och tjockis och annat. Och man låter det passera och "förlåter" kunderna för att de är fulla. Det sker dagligen – och att det anses vara normalt är ett jätteproblem.

Vd:n: "Helt oacceptabelt"

Den aktuella snabbmatskedjans vd säger till Aftonbladet att personalens och gästernas säkerhet tas på största allvar och att det finns en policy som säger att hot mot anställda alltid ska anmälas.

Enligt vd:n pågår en process att ordna kurser för arbetsledare med fokus på att förhindra konflikter och svåra situationer på restaurangerna.

”Elaka påhopp och kränkningar av vår personal är naturligtvis helt oacceptabelt”, skriver vd:n till Aftonbladet.

Ada Raposas har jobbat fem-sex ytterligare nattpass sedan det där första för en dryg månad sedan. 

– Ju mer jag jobbar desto mindre bryr jag mig om trakasserierna. Man måste stänga av och bli likgiltig inför dem för att kunna jobba. Men det är ju vidrigt att det är så, säger hon.

 

Läs GT i vår nyhetsapp. Ladda ner gratis här: Iphone  eller Android. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!