Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

66 kilo dynamit stals - är i orätta händer

Den angripna lastbilen var välskyltad när tjuvarna bröt sig in i den och stal 66 kilo dynamit och åtta lådor sprängkapslar då den lämnats obevakad utanför Göteborg. Foto: Polisen
Totalt fraktades två ton dynamit och sprängkapslar i lastbilen. Foto: Polisen
Den angripna hade tydliga skyltar om att den fraktade dynamit. Foto: Polisen
Henric Östmark, forskningschef vid Försvarets forskningsinstitut, lyfter fram Madridbomberna 2004 som jämförelse med sprängämnet. Foto: FOI Pressbild
En av de åtta lådorna med sprängkapslar som hittades dumpade i ett dike. Foto: Polisen
Totalt fraktades flera ton dynamit och sprängkapslar i lastbilen som parkerades obevakad med lastbilschauffören sovandes i hytten utanför en golfbana i Göteborg. Foto: Polisen
Med ryggsäckarna fyllda med fem kilo sprängmedel av dynamits styrka kopplade till sprängkapslar sprängde sig de fyra terroristerna i London i luften i juli 2005. 52 människor tog de med sig in i döden. Foto: SANG TAN
Med ryggsäckarna fyllda med fem kilo sprängmedel av dynamits styrka kopplade till sprängkapslar sprängde sig de fyra terroristerna i London i luften i juli 2005. 52 miste livet. Foto: PETER MACDIARMID
London 2005. Foto: STRINGER/UK
1 / 10

Säkerhetspolisen utreder flera bombattentat mot flyktingboenden och en vänsterlokal i Göteborg.

Samtidigt kan vi nu avslöja att 66 kilo dynamit med sprängkapslar kommit i orätta händer efter ett inbrott mot en obevakad dynamitlast i Gråbo utanför Göteborg.

Lastbilschauffören låg och sov då tjuvarna slog till.

– Det är aldrig bra att sprängämne försvinner, säger Henric Östmark, forskningschef vid Försvarets forskningsinstitut.

Ett uppbrutet lastbilssläp och en kartong med sprängkapslar dumpad i ett dike intill Stora Lundby golfbana utanför Göteborg är sista spåren efter tjuvarna som slog till mot den obevakade dynamittransporten i juni.

Tio kilo stulen dynamit med tillhörande sprängkapslar ingick i bomberna i Madrid 2004, det värsta terrordådet i europeisk efterkrigshistoria med 191 döda.

I det angripna lastbilssläpet, som bar tydliga orangea skyltar som skvallrade om det explosiva innehållet, fraktades över två ton dynamit och en stor pall med elektroniska sprängkapslar för leverans till en stor sprängämnesdistributör i Torslanda, då chauffören beslöt sig för att övernatta i sin lastbil invid landsvägen en bit utanför Göteborg.

Vaknade av ljud utanför lastbilen - upptäckte män

Tidigt på morgonen uppger chauffören att han vaknade av ljud utanför hytten och kunde bara se på när två, möjligen fler män, försvann i en mörk bil. Borta var 66 kilo dynamit och totalt åtta kartonger med sprängkapslar med ungefär samma vikt. 

 

LÄS MER: Känd nazist häktad efter dynamittillslag

 

– De hade brutit sönder låskolven, brutit upp dörren så de måste haft med ordentliga verktyg, säger Janne Andersson, ägaren till Bertil Andersson i Hammar åkeri AB som ansvarade för dynamittransporten.  

Han är mycket kritisk till att polisen inte kommit längre i utredningen av den försvunna dynamiten. 

– De verkar inte bry sig. Jag fick bara ett papper om att det var nedlagt. Och jag vet inte varför heller för jag tycker det borde de kunna undersöka lite bättre tycker jag. De verkar inte söla något krut på det direkt, säger Janne Andersson.

Kopplade in Säpo

Dynamitkuppen hanterades som ett vanligt stöldärende på Alingsås lokalpolisområde och där bekräftas att utredningen lades ned på dagen tre månader efter anmälan gjordes. 

Då hade en kvarglömd - eller dumpad - regnvåt kartong med sprängkapslar som hittades i ett dike inte långt från golfklubben skickats på fingeravtrycksundersökning - utan resultat.

En av de åtta lådorna med sprängkapslar hittades dumpad i ett dike inte långt från brottsplatsen. Foto: POLISEN

Ett registreringsnummer som chauffören memorerat var inte heller till någon hjälp - det gick till en motorcykel med ägare i Skåne.

– Det är nedlagt för vi kom inte längre, säger Anders Johansson, förundersökningsledare vid polisen i Alingsås som fattade beslutet om att lägga ner utredningen.

Men han kontaktade Säkerhetspolisen. Det skedde en månad efter stölden, berättar han.

 

LÄS MER: Göteborgsbomber kan klassas som terroristbrott 

 

Stölder av sprängmedel av den här omfattningen är inte vanlig och det kan finnas många intressenter till ett stort parti dynamit på den svarta marknaden. Inte bara inom den mindre seriösa delen av byggbranschen.

– Det är aldrig bra att sprängämne försvinner, säger Henric Östmark, forskningschef i frågor rörande sprängmedel och drivmedel vid Försvarets forskningsinstitut och jämför med de tio kilo dynamit som ingick i Madridbomberna 2004.

Stulen dynamit har använts vid terrordåd

Han hänvisar till en sammanställning han gjorde häromåret i en stor västsvensk utredning där nazister kommit över stora mängder dynamit. Den sammanställningen visade att dynamit med tillhörande sprängkapslar har varit huvudingrediens i flera av de stora uppmärksammade terrorattackerna i Europa. 

I Madrid var det just stulen dynamit och stulna sprängkapslar som användes för det hittills värsta terrordådet i europeisk efterkrigshistoria. Den gången hade terroristerna placerat ut tio bomber med tio kilo dynamit och metallskrot vardera i tågvagnar. 191 människor dog i attacken.

Stulen dynamit och metallskrot dödade 191 människor vid terrorattacken i Madrid 2004. Varje bomb innehöll tio kilo dynamit. Foto: EL PAIS

I bomberna mot Londons tunnelbana och en dubbeldäckare året därpå användes hemmagjorda sprängkapslar och sprängämne, som enligt sammanställningen från Försvarets forskningsinstitutet, är likvärdigt med sprängkraften hos fem kilo vanlig dynamit.

Terrorister med ryggsäckar fyllda med fem kilo sprängmedel kopplade till sprängkapslar sprängde sig i London 2005. 52 människor dog. Foto: JANE MINGAY

Säpo utreder hemmagjorda sprängladdningar

Att så många elektroniska sprängkapslar är i orätta händer ser Anders Johansson vid Alingsåspolisen som särskilt allvarligt.

– Att blanda ihop sprängämne klarar de flesta av genom att slå på internet, för det behöver man inte vara någon raketforskare, men däremot att få igång explosionen det är ofta ett större bekymmer och då kommer de här sprängkapslarna väl till hands, säger Anders Johansson.

Just nu utreder Säkerhetspolisen, Säpo, också en serie hemmagjorda sprängladdningar som placerats vid flyktingboenden och en vänsterlokal i Göteborg. En städare skadades mycket svårt i en av sprängningarna och fyra personer med tydliga band till nazistiska Nordiska motståndsrörelsen är misstänkta i den utredningen.

Ett halvt kilo dynamit totalförstörde en gammal Saab vid Försvarets forskningsinstituts tester i samband med att 550 kilo dynamit hittades häromåret hos två män som i dag har samröre med nazistiska Nordiska motståndsrörelsen.

Chauffören: "Det är lite hysch-hysch om det här"

Åklagaren vid riksenheten för säkerhetsmål, Mats Ljungqvist, håller i den utredningen och vill inte säga någonting om vilket sprängmedel som använts vid de tre bomberna men bekräftar att han känner till dynamitstölden. 

– Jag känner till det. Frågan är då om det har någon betydelse för vår utredning: Nej, ingen direkt betydelse, säger Mats Ljungqvist.

Samtidigt väcker stölden frågor om säkerheten vid hanteringen av lagliga sprängmedel. Chauffören berättar i förhör att han åkte med sin stöldbegärliga och explosiva last från Askersund utanför Örebro under en söndag och skulle komma fram till bolaget som beställt dynamiten under kvällen. 

Då grindarna som omgärdade bolaget var stängda valde han att köra in på småvägar vid Stora Lundby golfbana i Gråbo för att övernatta. Platsen han valde var en öppen parkeringsplats och han förklarar i förhör att han tyckte det var bättre än att köra in och sova där, än direkt intill en tungt trafikerad motorväg. 

Chauffören själv har inte velat kommentera stölden.

– Det är lite hysch-hysch om det här, säger han och bollar frågorna vidare till åkeriets ägare.

Har ändrat rutinerna - för säkerheten

De bekräftar att man nu ändrat rutinerna så att deras chaufförer fått nycklar till inhägnade områden.

– Det var en olämplig parkering men så vitt jag kunde se inte straffbar, säger Anders Johansson vid Alingsåspolisen.

– Numera tror jag att de hade nycklar så att de kunde ställa sig innanför grindarna hos bolaget som de levererar till. Och det är naturligtvis så det ska gå till med en sådan typ av last. Han hade väl lite otur där när han valde plats helt enkelt.