Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

29-årig kinesiska ska rädda Saab ur krisen

NYTT ANSIKTE. Rachel Pang har gett kinesisk bilindustri ett ansikte. Youngman må förlora fajten om Saab - men henne lär vi få höra talas om igen. Foto: ADAM IHSE/SCANPIX Foto: Adam Ihse / Scanpix

Bilindustrin har fått ett nytt ansikte.

För en gångs skull sitter det inte på en äldre herre i kostym utan på en 29-årig kvinna.

- Rachel Pang är väldigt seriös och ärlig, säger en av dem som träffat henne.

Hon är arbetande styrelseledamot

Rachel Pang

Ålder: 29.

Bor: I Jinhua i provisens Zhejiang i södra Kina, en stad med 4,5 miljoner invånare.

Syskon: Inga (i Kina tillåts bara ett barn per familj)

Utbildning: Universitet i England.

Språk: Mandarin och engelska.

Jobbar med: Vd och arbetande styrelseledamot för fordonsföretaget Youngman som vill köpa Saab.

De vill köpa Saab eller delar av företaget

1 Kinesiska Youngman.

2 Turkiska Brightwell Holdings.

3 Indiska Mahindra.

4 Elbilsgruppen med intressenter som bland andra utvecklingsföretaget Innovatum, statliga Fouriertransform och Semcon.

5 Kinesiska Geely genom svenska Volvo PV.

6 Kinesiska fordonsjätten Beijing Automotive, BAIC.

Den hemlighetsfulla vd:n för kinesiska Youngman Rachel Pang har gjort både avtryck och intryck i Sverige - hur det än går med köpet av Saab.

Nästa vecka kommer hon till Trollhättan för att fortsätta förhandlingarna med konkursförvaltarna om ett köp av Saab.

Rachel Pang kom till Sverige för första gången när Victor Muller visade den stillastående Saabfabriken i Trollhättan för de tilltänkta köparna Youngman och Pang Da.

Stor delegation

Andra gången var i oktober i Vänersborgs kommunhus där tingsrätten höll ett borgenärssammanträde för Saabs fordringsägare. Kineserna kom med en stor delegation och trots allvaret fnissades det en hel del åt att båda de kinesiska företrädarna hette mr Pang.

Youngmans mr Pang, Rachels pappa, heter Qingnian i förnamn och är styrelseordförande i det familjeägda bolaget.

Rachel Pang var vd för personbils­divisionen och egentligen den som skötte affärerna med Saab - men ingen brydde sig om henne. Det var gubbarna som intervjuades och fotograferades.

Tolken översatte hennes pappas titel till styrelseordförande, men alla trodde att det var fel och kallade honom vd.

När Youngman kom till Trollhättan någon månad senare för att förhandla vidare kom Rachel Pang ensam.

- Jaså, pappa skickade flickan, kommenterade en garvad reporter, och tillade "men hon är ju riktigt snygg".

"Inte alls ovanligt"

Svenskarna som gärna ser sig själva som hejare på jämlikhet var helt oförberedda på att hantera det faktum att en kvinna - dessutom ung - kan vara boss för en bilfabrik.

Men i Kina höjer ingen på ögonbrynen.

- Det är inte alls ovanligt i Kina att kvinnan håller i plånboken och finanserna, säger Kinakännaren Fredrik Cho.

Rachels far föddes av fattiga föräldrar i Zheijanprovinsen för 55 år sedan.

Trots de totalt obefintliga framtidsutsikterna fanns det en entreprenör i lille Qingnian. I likhet med den svenske finansmannen Anders Wall födde han upp kaniner och sålde dem med god förtjänst. Det var så grunden lades till den förmögenhet som så småningom användes till att 2001 investera i och bygga upp China Youngman Automobile Group.

Rachel Caiping Pang föddes den 15 juli 1982 i fyramiljonersstaden Jinhua där Youngmans anläggningar finns.

Det var när hon skickades på utbildning i England som hon tog det västerländska namnet "Rachel".

Många kineser tar sådana förnamn ofta efter kända pop- eller filmstjärnor.

Hemkommen sattes hon i praktik i familjens företag.

Youngman bygger brittiska Lotus

I dag är Rachel Pangs engelska titel "Executive director" vilket betyder ungefär "förvaltningschef" och innebär arbetande styrelsemedlem.

Rachel Pang basar över personbils­divisionen i ett företag som påminner lite om Volvo, innan det styckades upp.

Youngman bygger och säljer brittiska Lotus och iranska Samand, den sistnämnda med backup från franska Peugeot.

Youngman är den störste busstillverkaren i Kina men gör också lastbilar i sam­arbete med tyska MAN.

Företaget växer så det knakar och pengar finns så det räcker.

Vad som än händer med Saab lär vi nog få höra talas mer om Rachel Pang.

"Vill köpa Saab"

En av dem som träffat henne är Fredrik Sidahl, vd på Fordonskomponentgruppen.

- Hon verkar väldigt, väldigt seriös och ärlig och tycks verkligen mena det hon säger, berättar Sidahl för GT.

- Och Rachel vill verkligen köpa Saab.

Enligt tidningen China Daily har Kina 19 procent kvinnor i bolagsledningarna. En andel som växer hela tiden. Rachel Pang och hennes likar är inte bara unga och välutbildade. De är extremt hungriga.

Tidskriften Newsweek publicerade nyligen en undersökning om att kinesiska kvinnor är de mest karriärdrivna i världen.

75 procent av de kinesiska karriärkvinnorna strävar efter att skaffa en position i företagsledningen - motsvarande siffra för USA är 50 procent.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!