Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

18-åriga Livs protest mot distansundervisningen

”Det går åt fel håll”, säger Johan Styrud, ordförande i Stockholms läkarförening.
Liv Näslund vill att undervisningen ska återgå till det normala så fort som möjlig.
Foto: Privat
Att studera på distans upplevs som svårt för många.
Foto: Janerik Henriksson/TT / TT NYHETSBYRÅN

Sedan coronapandemin bröt ut är det många gymnasieelever som har haft konstant distansundervisning. 

Liv Näslund, 18, tycker att det är ohållbart.

– Jag tror att det kommer få förödande konsekvenser för den här årskullen, säger hon. 

Liv Näslund, 18 år från Göteborg, har nu haft undervisning på distans i ett år. I juni tar hon studenten, och konstaterar att inget blev som förväntat med hennes skolgång. Att plugga på distans har varit en stor utmaning, vilket gjorde att hon blev extra provocerad av att läsa en debattartikel i Göteborgsposten som krävde ännu hårdare restriktioner för undervisningen. Liv satte sig då vid datorn och skrev en replik

– Jag blir frustrerad när man pratar om att stänga ner samhället till varje pris, även om det innebär att elever kommer må dåligt, även om det innebär sämre utbildning. Någonstans kan jag tycka att nu är det tillräckligt, nu ska vi anstränga oss för att uppnå någon form av normalitet, säger hon.

Liv Näslund tycker att distansundervisningen är orättvis mot eleverna.
Foto: Privat

”Förödande konsekvenser för många”

Efter ett år utan att träffa varken lärare eller klasskamrater är Liv, och många med henne, svältfödd på social kontakt. Dessutom, säger Liv, finns det elever som av olika anledningar inte klarar av att sköta skolan på distans. Det finns de som har tuffa hemförhållanden och som i vanliga fall har haft skolan som en trygg punkt i vardagen. 

– Förutom att distansundervisning känns orättvist och tråkigt så får det konkreta och förödande konsekvenser för väldigt många ungdomar. Det handlar om elever där skolan är mer än bara utbildning, där skolan som byggnad fyller en väldigt viktig funktion. Det inte är hållbart någonstans. 

Vill att treorna ska få ett värdigt avslut

Livs förhoppning och önskan är att åtminstone tredjeårseleverna på gymnasiet ska få möjlighet att återgå till någon slags undervisning på plats. Hon menar att det senaste årets distansundervisning kommer få stora konsekvenser för deras framtid. 

– Jag tror att det kommer märkas när min årskull ska studera vidare till exempel, man kommer märka tydligt att vi inte har varit i skolan på ett år. Min högsta önskan är att åtminstone treorna får komma tillbaka till skolan i den mån det är möjligt, och får ett värdigt avslut på en skolgång som inte alls har varit som man har förväntat sig, säger Liv. 

Skolan slutade med distansundervisning – elever mådde dåligt