Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Dyrt att driva in skatt från utländska förare

Utländska förare betalade 13,8 miljoner kronor i trängselskatt under förra året. Nästan lika mycket kostade det att driva in pengarna. Foto: Jan Wiriden
Sedan 1 januari 2015 ska också utländska förare betala trängselskatt. Men det blev inga stora pengar till skattkistan. Foto: Arkiv

Politikerna tvingades backa efter kritik om att utländska förare slapp undan trängselskatten.

Sedan över ett år tillbaka betalar alla.

Men nu visar det sig att det kostar nästan lika mycket att driva in avgifterna från de utländska förarna som den summa de ska betala.

Det visar färsk statistik från Transportstyrelsen som GT begärt ut.

Från och med 1 januari förra året ska även utlandsregistrerade fordon betala trängselskatt i Stockholm och Göteborg. Den tidigare ordningen där bara svenskar fick betala kritiserades hårt som orättvis.

Inte minst var svenska åkeribranschen på krigsstigen och såg det som en straffbeskattning av svenska lastbilsförare.

 

LÄS MER: Få utländska bilar betalar trängselskatt

 

Under första året med trängselskatt för både svenska och utländska fordon visar det sig att kostnaderna för att driva in avgifterna från utlandet är nästan lika stor som den summa de utländska fordonsägarna skulle betala från första början.

"Följer lagen"

Under 2015 fick staten in 13,8 miljoner kronor i trängselskatter från utländska fordonsägare. Men kostnaden för att identifiera vem som äger de utländska fordonen och sedan driva in pengarna landade på 12,3 miljoner.

Lokala siffror för Göteborg finns inte hos Transportsstyrelsen så både intäkter kostnader gäller hela landet.

– Det finns flera skäl till att det ändå är viktigt att vi har trängselskatt även för utländska fordon. Inte minst skulle det kunna bli konkurrensfördelar när det gäller transporter och liknande om vi inte skulle debitera trängselskatter för en viss grupp. Det är ändå viktigt att trängselskatter faller ut både på svenska och utländska fordon, säger Mattias Carleson, förvaltningsledare för trängselskatt och infrastrukturavgift vid Transportstyrelsen.

Trängselskatterna ska också ge positiva effekter på miljön och få trafiken att rulla bättra.

Från skattebetalarnas synpunkt kan det kanske kännas onödigt att ta ut en avgift eller skatt som kostar lika mycket att dra in som den ger?

– I slutändan är det lagstiftningen som gäller och som vi har att förhålla oss till. Vi utför det som åläggs oss kring trängselskatt. Lagstiftningen säger att vi ska ta in trängselskatt för de fordon som passerar.

Dyrt missa - vinst för staten

Men staten går med rejäl vinst på de utländska förarna ändå tack vare tilläggsavgifterna.

Den som missar att betala sina trängselavgifter i tid får omedelbart 500 kronor i tilläggsavgift. Och enligt Transportstyrelsen var summan av de samlade tilläggsavgifterna för utländska fordonsägare förra året 12,5 miljoner kronor.

Skälet till att utländska fordon var undantagna tidigare har varit praktiska svårigheter att ta betalt av förarna. Men hösten 2014 föreslog regeringen en ändring efter hård kritik.

Transportstyrelsen har avtal med ett externt bolag som tar 15 kronor och 96 öre för att driva in trängselskatt från de utländska förarna. Utöver den kostnaden har Transportstyrelsen utgifter för identifieringen av ägarna. Kostnaden för inhemska fordonsägare är betydligt lägre.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!