Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

122 bilister kräver Trafikverket på skadestånd efter vägarbetet

Mikael Lidéns fick hundratals stenskott på sin bilFoto: Privat
Niclas Angrells däck var fylld med tjäraFoto: Privat

Mikael Lidén kör längs riksväg 40 utanför Borås måndag till fredag – året om. 

En dag låg det fullt av grus på vägbanan på grund av vägarbete.

Det resulterade i att Mikaels bil blästrades av hundratals stenar som förstörde hans två år gamla bil. 

– Skadorna kostar uppskattningsvis över 30 000 kronor, säger han. 

Det var i slutet av september som vägarbete utfördes på riksväg 40 mellan Grönkullen och Nabbamotet, utanför Borås – en sträcka på cirka 14 kilometer. 

Ett stort antal bilar fick stenskott och Trafikverket har senare fått in runt 200 klagomål – 122 av dem ställer krav på skadestånd. 

En av dem är Mikael Lidén från Brämhult, något som Borås Tidning tidigare rapporterat om. 

– På bilen är det ett hundratal stenskott i olika storlekar. På bland annat vindrutan, motorhuven, kofångaren och lyktorna, säger Mikael Lidén. 

”Jättearbete att rengöra”

Han bor i Brämhult och färdas nästintill varje dag på riksväg 40 för att ta sig till jobbet på Landvetter flygplats. 

– På tisdagen var det värst. Då hade man skrapat upp den gamla asfalten men inte sopat vägbanan. Båda filerna var öppna och de hade sänkt hastigheten. Jag körde i 70 kilometer i timmen men bil efter bil körde om mig i full fart, säger Mikael Lidén. 

Nästkommande dag var vägen sopad men på torsdagen fick han återigen skador på bilen. 

– De hade lagt en ny form av beläggning på vägen. De hade sänkt hastigheten återigen men den här gången var det omkörningsförbud. Men jag blev ändå omkörd gång på gång, säger han. 

Det skvätte upp grus och asfalt som inte torkat, på Mikaels bil. 

– Jag hade ett jättearbete att rengöra bilen och det var för då jag upptäckte hur skadad bilden var. Med skadorna ser bilen två år äldre ut och det är extra tråkigt när bilen är vit. 

En stor klump tjära

Lastbilschauffören Niclas Angrell från Ljungskile körde också på riksväg 40 när han hörde hur det smattrade i däcken, något SVT Nyheter Väst tidigare berättat om. 

– När bilarna kör om hör jag riktigt stora dunsar om däcken, jag trodde först att de skulle gå sönder. Efter cirka tre mil stannar jag och kollar efter och då ser jag hur mycket tjära jag har på mina däck. 

Niclas ringde till Trafikverket och berättade om vad som hade hänt. 

– Jag säger att de måste stänga av vägen men de säger bara att jag måste höra av mig till entreprenören, säger han. 

Niclas fick inte själv några skador på fordonet men lagt ner flera timmar på att tvätta lastbilen. 

– För inte så längesedan hittade jag en klump tjära, lika stor som min hand. Tänk om den kastas i väg under färd, vad hade hänt då?, säger Niclas Angrell. 

Niclas Angrell hörde hur det smattrade i däcket när han körde på riksväg 40Foto: Privat
Niclas filmade när han drog av tjära från däcketFoto: Privat

7 500 i självrisk

Mikael Lidén gjorde en skadebesiktning för att konstatera alla stenskott. Han har anmält skadan till Trafikverket och begärt ersättning för självrisken. 

– Självrisken ligger på 7 500 kronor, så jag hoppas att Trafikverket hjälper mig. Jag vet inte hur mycket skadorna på bilen kostar men jag uppskattar det till mellan 3 000 till 5 000 kronor. Jag väntar på återkoppling från Trafikverket men det är jag inte ensam om, säger han. 

Det har kommit in 200 klagomål till Trafikverket och 122 av dem har begärt skadestånd.

– Det finns ju en möjlighet att de kommer få tillbaka sina pengar. Det kommer prövas av våra jurister. Vår normala handläggningstid är två månader men det här anses som ett stort fall och då kan det ta upp till sex månader, säger Fredd Larsson, projektledare på Trafikverket. 

Men i dagsläget pågår också en internutredning. 

– Vi har beställt det här jobbet av entreprenören och det är vårt ansvar mot trafikanterna. Men vi är inte överens om vem som gjort rätt eller fel. Det är entreprenörens jobb som lett fram till där vi är i dag. Det är en process som ska följas upp, säger Fredd Larsson.