Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

12-åring lurad prenumerera på dyra ringsignaler

Christian Johansson, 12, lurades till att säga ja till ett ringsignalsprenumeration som drog pengar från hans kontantkort. I går fick han tillbaka pengarna.
SKREDSVIK. 12-årige Christian lurades till att prenumerera på ringsignaler till mobiler.
När han skulle få tillbaka pengarna hände ingenting på fem månader.
Efter att GT ringt Telia fanns pengarna på kontantkortet efter några minuter.
Christian Johansson, 12, beställde en ringsignal från Zed i somras. Han fick ett sms tillbaka som han svarade på utan att förstå vad det gällde. Efter ett tag märkte mamma Linda att pengarna på Christians kontantkort försvann väldigt snabbt och förstod snart vad det var. När han svarade på sms:et band han upp sig på ett ringsignalsprenumeration hos Zed, som drog pengar varje månad.

"Det är lurendrejeri"

- Det är lurendrejeri. De ger sig på barn som inte förstår vad de gör, säger hon upprört. - Vi vet inte hur gamla de som beställer är eftersom telefonabonnemangen måste vara registrerade på en vuxen. Hör de av sig tar vi ställning till om de kan få reklamera tjänsten, säger Pia Isaksson, Zed. Det var i september Linda Johansson ringde upp Zed, reklamerade tjänsten och fick beskedet att hon skulle få tillbaka pengarna. Fem månader senare hade hon fortfarande inte fått dem. Zed förklarade att de betalat till Telia som skulle föra in pengarna på kontantkortet. - På Telia sa man att, sånt sköter inte vi, berättar Linda Johansson.

Telia skulle betala

När GT pratade med Telia tog man reda på hur det låg till. Det var Telia som skulle betala ut pengarna. Några minuter senare fanns pengarna på Christians kontantkort. - Det är intressant att det krävs att pressen dras in, säger Linda. Hon börjar funderar över förseningsavgifter. - Hade jag varit fem månader sen med en räkning till Telia hade jag fått betala avgifter. Det verkar inte gälla dem själva.