Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

1177 nedringda – efter oron för coronaviruset

Di har undersökt hur viruset kan sätta avtryck på Sveriges och världens ekonomi.
Jill Johansson, stf verksamhetschef för 1177 i Västra Götaland.Foto: Pressbild
1177 nedringda av folk som är oroliga för coronaviruset.Foto: TT NYHETSBYRÅN
Foto: HENRIK JANSSON / GT/EXPRESSEN

Sjukvårdsrådgivningen 1177 är nerringda av människor som är oroliga för coronaviruset.

Extrapersonal har fått kallas in för att klara trycket.

– Vi har en fördubbling av antalet samtal och nästan alla handlar om corona, säger Jill Johansson, stf verksamhetschef för 1177 i Västra Götaland.

Det kan vara allt från frågor om symptom till om man vågar äta äpplen från Italien berättar hon.

Det har blivit en kraftig ökning av antalet samtal till sjukvårdsrådgivningen 1177 efter onsdagens och torsdagens besked att fyra personer i Västra Götaland testats positivt för coronaviruset.

– Det har varit minst en fördubbling, om inte mer, sedan i går, säger Jill Johansson, ställföreträdande verksamhetschef för 1177 i Västra Götaland, på torsdagseftermiddagen.

Hon förklarar att det den senaste tiden varit vartannat eller vart tredje samtal som handlat om corona. Nu är det i stort sett varje samtal där människor har frågor om det nya viruset, covid-19, något SVT Nyheter Väst först skrev om. 

”Många som är mycket oroliga”

– Det är många som är mycket oroliga. Det är inte i huvudsak de som har symptom och befunnit sig i de aktuella områdena som ringer, utan människor som är symptomfria och undrar om allt möjligt. Det är frågor om hur man skyddar sig mot smittan. Behöver jag vara rädd? Kan man öppna paket från Kina? Vi har också haft frågor om man vågar äta äpplen från Italien, berättar Jill Johansson.

Hon konstaterar att det i första hand är sjuka personer som sjukvårdsrådgivningen är till för och säger att hon ”ber ödmjukast” om att oroliga går in på Folkhälsomyndighetens hemsida och läser deras frågor och svar om sjukdomen.

– Vi försöker lyssna på vad de är oroliga för och lugna ner de som ringer, men det tar väldigt mycket av vår tid. De som verkligen är sjuka och står i telefonkö får vänta länge, säger Jill Johansson och tillägger:

– En del av dem som ringer tror att om de blir smittade så dör de. Vi försöker få dem att inse att så är det inte. Det är de äldre personerna med kroniska bakomliggande grundsjukdomar och kanske nedsatt immunitet som löper störst risk. Unga friska personer får diffusa förkylningssymtom, blir småförkylda och inte allvarligt sjuka. Det har vi sett med all den information vi fått in.

Samverkar med tio regioner

I Västra Götaland svarar 35 sjuksköterskor på 1177 och under dagtid på vardagar arbetar sjukvårdsrådgivningen i en utökad nationell samverkanskö.

– Vi samverkar med tio andra regioner. Om vi inte kan svara på fyra minuter så går samtalet över till den nationella samverkanskön. Där är kötiden just nu 26 minuter. I de elva regionerna svarar totalt 61 sjuksköterskor, säger Jill Johansson.

Coronaviruset sprider oro hos resenärer – Konsumenternas Försäkringsbyrå reder ut.
Totalt sju bekräftade fall av coronaviruset i Sverige.