Skadorna efter mobilbranden. Foto: Privat.Skadorna efter mobilbranden. Foto: Privat.
Skadorna efter mobilbranden.  Foto: Privat.
Hålet i huvudkudden där mobilen legat. Foto: Privat.Hålet i huvudkudden där mobilen legat. Foto: Privat.
Hålet i huvudkudden där mobilen legat.  Foto: Privat.
Lakanen efter mobilbranden. Foto: Privat.Lakanen efter mobilbranden. Foto: Privat.
Lakanen efter mobilbranden.  Foto: Privat.

10-årings mobil började brinna under natten

Publicerad

Under natten till tisdagen hände något som familjen Gillberg i Forserum sent kommer att glömma – nu slår mamma Hanna larm.

– Blir så skrämd när jag tänker på hur det kunde ha slutat, säger Hanna. 

Under måndagskvällen satte Hannas tioårige son sin Iphone 6 på laddning. Pojken brukar, enligt sin mamma, surfa i väntan på att bli trött och så var även fallet den här kvällen. Han somnade med mobilen på laddning under huvudkudden. 

Dagen därpå när familjen sitter och äter frukost kommer pojken in i köket och visar upp sin mobil. 

– Den var helt förstörd. Först trodde jag att den var vattenskadad eller något för att den såg så ut, men sen kände jag att både mobilen och hans hår luktade bränt, säger Hanna. 

Hanna tar mobilen och springer in i sonens sovrum och där gör hon upptäckten.

 

LÄS MER: Dolda funktionen i mobilen kan rädda liv

 

Sonens mobil efter olyckan.Foto: Privat.

Storebror: "Vaknade av att det luktade bränt"

Området i sängen där mobilen har legat på laddning och där hennes son har sovit är helt förstört. Mobilen har brunnit och är totalförstörd, men laddaren är helt oskadd. 

– Jag blev så himla skärrad, allt var förstört. Mobilen hade liksom bränt ett stort hål i kudden som min son sovit på, säger Hanna. 

Hannas äldre son kom ner för frukost och undrade varför hans familj var så skärrad. När han fick reda på vad som hade hänt sa han till sin lillebror: 

– Jag vaknade i natt av att det luktade bränt och trodde att det var julgranen, så jag gick in i vardagsrummet och tittade. Där såg allt normalt ut, så jag gick och la mig i stället. 

Händelsen har skakat om familjen rejält och nu vill mamma Hanna varna andra från att ladda sina mobiler i sängen. 

– Det här ska inte kunna ske. En mobil borde stänga av sig vid hög temperatur, inte brinna upp, säger hon. 

Expressen har utan framgång sökt Apple för en kommentar.

 

LÄS MER: Invånarna flyr – medan turister njuter av lugnet

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER