Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Livs mardröm – efter Maxpersonalens besked

Liv trodde att hon ätit vegetariskt. Men hade blivit serverad kyckling. Foto: MAX
Så här ser de vegetariska nuggetsen ut. Foto: MAX

Liv och hennes familj stannade till på på snabbmatskedjan Max och beställde mat.

När de börjat äta kom en ur personalen fram och sa att de fått fel mat – Liv hade ätit kyckling för första gången i sitt 35-åriga liv.

– Jag kommer att låta bli snabbmatskedjor ett tag framöver, säger hon.

I torsdags hände något som aldrig tidigare hänt i barnläkaren Liv Södermarks 35-åriga liv. Av misstag åt hon kyckling för första gången.

Missödet skedde i torsdags kväll när Liv och hennes familj stannade på hamburgarrestaurangen Max utanför Uddevalla. De var på väg från hemmet Göteborg till skidsemester i fjällen. 

På restaurangen beställde familjen in vegetariska rätter och började äta. Liv försöker leva så veganskt som möjligt, men hemma äter familjen ägg och mjölk för barnens skull, berättar hon. 

Plötsligt kom en ur personalen fram till borde och sa att de hade fått fel mat.

Liv hade hunnit äta en bit kyckling – utan att veta vad hon faktiskt åt. 

– Det var äckligt i stunden när jag insåg att jag hade ätit någon annans liv, det är kanske som för en icke-vegetarian att upptäcka att man ätit människokött.

Liv säger att hon kommer att låta bli snabbmatskedjor ett tag framöver.Foto: Privat.

”Man blir paranoid”

Liv Södermark berättar att det var första gången hon åt kyckling – en besvikelse som gör att hon kommer att undvika snabbmatskedjan. 

– Även om vi fick nya vegetariska nuggets så hade jag ju bidragit till en ökad konsumtion av kyckling. Vi åt inte där på vägen hem och jag kommer att låta bli snabbmatskedjor ett tag framöver. 

– Jag har alltid undvikit kött. Jag vill inte stödja den här industrin, jag tycker att alla djur är individer och har rätt till att leva. Så det är ett etiskt ställningstagande men miljö och hälsa är också viktiga faktorer, säger hon.

Samma dag som familjen åt på restaurangen hade Max lanserat sina nya vegetariska maträtter. Kampanjen gick under sloganen ”Det blir svårare att välja grönt”.

– Jag tycker att Max gör något bra när de försöker få in mer grönt på menyn. Först tyckte jag också att deras slogan var bra, jag antar att de menar att det ska finnas så mycket att välja på. Men nu blev det lite dubbeltydigt, säger Liv.

Personalen ska ha kredd för att de kom ut och sa till och inte bara lät det passera, säger Liv.

– Man kommer ju bli paranoid till slut om man ska behöva kontrollera allting.

Kycklingnuggets. Foto: Skärmdump Max hemsida.

 

Vegetariska nuggets.Foto: Skärmdump Max hemsida.

Max: ”Vi dubbelkollar allt” 

Sedan lanseringen i torsdags har flera maxbesökare skrivit på Facebook om att de fått kött trots att de beställt vegetariskt.

Missnöjet på sociala medier har snappats upp av restaurangkedjan som nu dubbelkollar allting berättar, Marita Wengelin PR-chef på Max:

– Vi har fått mycket positiv respons från gästerna för Crispy nuggets, men vi blev uppmärksammade på att det fanns en otydlighet och skärpte då våra rutiner redan dagen efter lanseringen. All vår personal har fått instruktionerna att de ska ställa en kontrollfråga vid beställning ifall gästen vill ha vegetariskt eller kyckling . När de lämnas ut ska två i personalen kontrollera att det som har beställts är samma sak som det som serveras. Vi har supertydliga rutiner nu och dubbelkollar allting. 

– Både crispy nuggets, som är våra veganska nuggets och kycklingnuggets serveras i samma typ av förpackning men crispy nuggets märks med en speciell dekal där det står crispy nuggets. De är ganska lika i smak och konsistens, de skiljer sig däremot i formen. De vegetariska är mer ovala medan kyckling nuggetsen mer har formen av ett kycklingben. 

Hur ser ni på marknadsföringskampanjen "Det blir svårare att välja grönt" i ljuset av detta? 

– Det är inte det som det är tal om, vår marknadsföringskampanj handlar om att vi har utökat sortimentet och det är lite med glimten i ögat att det blir svårt att välja grönt med så många alternativ. Det ska ju absolut inte upplevas som att det blir svårare på grund av det. 

 

LÄS ÄVEN: Hamos stora ilska - efter händelsen på McDonald's