Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Varnar för ”erbjudande” om gravtvätt – liknar en faktura

Denny Lorentzon fick brevet från ”Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB” om gravstenstvätt.
Foto: Denny Lorentzon/Privat

Tusentals Stockholmare har fått vad som liknar en faktura på gravstenstvätt.

Vid närmare inspektion framgår det att det handlar om ett erbjudande - men flera av de som fått brevet har upprörts av vad de anser är en ”bluffaktura”.

– Jag kände att det var ett försökt att norpa mig på 580 kronor, säger Denny Lorentzon.

Denny Lorentzon, som ofta besöker sin mors grav på Skogskyrkogården i Stockholm, är en av de som fått det förvillande brevet.

Det är skickat av företaget ”Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB” till tiotusentals gravrättsinnehavare i huvudstaden.

Det utgörs till stor del av ett inbetalningskort märkt ”Belopp att betala 580 SEK”.

Vill varna andra för brevet

Denny Lorentzon säger till Expressen att han först trodde att det var en faktura - och nu vill han varna andra.

– Det var så märkligt att det kom, för jag hade inte för så länge sedan betalat en faktura till kyrkogårdsförvaltningen på fem år för skötsel av grav.

– Det här med gravstenstvätt har jag inte sett förut, och så då tänkte jag att jag skulle titta närmare på den.

Såhär ser brevet ut som skickats ut till tusentals personer i Stockholmsområdet.

Denny Lorentzon upptäckte då en liten ruta där det stod att det gällde ett erbjudande om tvätt av gravsten.

Han säger att han tror att det finns många som inte ”kollar ordentligt” och betalar in till företaget i tron att det är en tjänst som redan utförts.

– Man kanske blir lite skärrad och känner att man ska betala en gravstenstvätt och inte tittar så noga. 

– Det är lätt hänt att det slinker med, för att man tycker att 'det är klar att man ska sköta graven'. 

Denny Lorentzon lägger till att det inte stod i brevet när tjänsten skulle utföras och det gick inte har gått att få tag på någon på företaget.

”Vi har fått 70 samtal om detta bara idag”

Kyrkogårdsförvaltningen säger till tidningen Mitt i att de har blivit fullkomligt nerringda av människor som fått brevet och är upprörda.

– Mer än vartannat samtal vi får handlar om detta. Bara i dag har vi fått ungefär 70 samtal, och vi får också många mejl, säger Göran Höglund, avdelningschef på kyrkogårdsförvaltningens administrativa avdelning till Mitt i.

– Folk undrar om det är ett blufföretag och om hur företaget fått deras adresser. De berättar också om hur otrevligt bemötta de har blivit när de ringt företaget.

Enligt Mitt i har företaget fått namn och adress till 100 000 gravrättsinnehavare i Stockholms stad, då detta är allmänna handlingar.