Resebranschen har det tufft under coronakrisen. Inställda resor och flygplan som står på marken riskerar att hota hela sommarperioden för flera reseföretag. Men där vissa är förlorare är andra vinnare. Allt fler funderar på att fira sin semester hemma i Sverige och ser husbilar och husvagnar som ett bra alternativ.
– Det är förstås hemskt det som hänt i år och även vi har drabbats. Framför allt gäller det leveranser från fabriker i Tyskland och andra länder i Europa. Det har varit väldigt osäkert under våren, säger Forsbergs Fritidscenters vd Jonas Karlsson.
”Vår mest hektiska period”
Karlsson tillträdde som vd precis före virusutbrottet och har fått ägna mycket tid åt att säkra leveranser av de bilar och vagnar som svenska kunder beställt.
– Vi har vår mest hektiska period nu under våren då allt ska levereras och vi också ska ta emot nya kunder, säger Jonas Karlsson.
Fler har ringt och hört sig för hur det fungerar med husbil och Jonas Karlsson har tagit emot samtal från helt nya kunder.
– Många som hört av sig till oss har inte tidigare haft husvagn eller husbil. Så på det viset har krisen märkts av och det är fler som vill stanna kvar i Sverige i sommar. Vi har också fått göra om vår strategi då brukar ha många evenemang med kanske upp till 1 000 besökare, vilket inte är så lämpligt.
Kunder i riskgruppen
Istället för de traditionella påskaktiviteterna har handlarna visat fler bilar via internet och försökt att sprida ut evenemangen över tid.
– Fler av våra kunder tillhör också riskgrupperna så vi har fått göra fler hemleveranser än tidigare. Det här har påverkat oss mycket, säger Jonas Karlsson.