SAS-förhandlingarna förlängs – ytterligare

Ska komma överens senast på måndag.
SAS flygningar pågår som vanligt. Enligt SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman drabba mellan 20 000 till 30 000 passagerare per dag.
Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Marianne Hernæs, SAS-förhandlingschef, säger att det inte råder full samstämmighet mellan parterna – men att man gör framsteg.
Foto: CHRIS ANDERSON /TT / TT NYHETSBYRÅN

Förhandlarna i SAS-konflikten är utmattade och behöver vila. Det är anledningen till att pilotfacken och SAS förlänger förhandlingarna tills måndag klockan 12. 

Enligt tidigare uppgifter till Expressen har parterna kommit överens. 

Man är fortsatt inte helt samstämmiga, men framsteg görs, enligt SAS förhandlingschef Marianne Hernæs.

– Det går framåt, säger Hernæs. 

Dansk Metals förhandlingschef Keld Bækkelund Hansen bekräftar att man är nära ett avtal.

– Det är de små detaljerna som nu måste på plats, säger han.

Tidsfristen för SAS-förhandlingarna gick ut klockan 11. Nu förlängs tidsfristen ytterligare – till måndag klockan 12.  Många av förhandlarna hade varit uppe hela natten och var slutkörda. Därför tog de paus under ett dygn.

Men redan under söndagen fortsätter samtalen. 

I klartext betyder det att 10 000-tals SAS-passagerare tvingas vänta ytterligare dygn innan de kan få ett formellt besked om att strejkhotet är undanröjt. Alla flygningar pågår också som vanligt.

– Det är egentligen samma besked som förra gången. Vi skjuter upp ännu en gång, till måndag klockan 12, säger förhandlingschef Marianne Hernæs utanför Näringslivets hus i Stockholm på lördagen.

Tidigare under lördagen uppgav källor för Expressen att parterna nått ett avtal – och att ett besked dröjde eftersom att parterna nu skriver kontraktet. Enligt uppgifterna kvarstår nu endast små detaljer. 

Norske riksmedlaren Mats Ruland ansvarar för medlingen mellan de norska piloterna och SAS-ledningen.
Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

En viktig del under processen är själva avtalsskrivandet på minst tre språk. Därefter ska jurister på båda sidor gå igenom avtalen så att de är samstämmiga och inte lämnar utrymme för olika tolkningar. När detta är klart kommer parterna vara beredda att skriva under de formella avtalen.

– Man är inte enig förrän man är enig om allt, säger den norske riksmedlaren Mats Ruland.

”Går framåt” 

Medlarna vill inte bekräfta uppgifterna, men enligt Hernæs ser man framsteg. 

– Det går framåt, säger hon.

Keld Bækkelund, ledare för fackförbundet Dansk Metal, säger att man nu är överens om flera delar i avtalet. 

– Men inget är slutfört förrän allt är på plats, säger han. 

Det svenska pilotfacket andades optimism.

 – Vi ska vara överens i alla frågor innan vi är överens och det hoppas vi ska kunna lösas innan nästa frist går ut, säger Martin Lindgren, ordförande i SAS-sektionen på Svensk pilotförening.

– Vi ska träffa ett avtal med SAS. Det avtalet ska följa den svenska modellen, säkra våra arbetstillfällen. Företag som inte respekterar den svenska modellen och inte följer de lagar och avtal vi ingått ska inte förekomma på svensk arbertsmarkand, säger Martin Lindgren, ordförande i SAS-sektionen på Svensk pilotförening.
Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

Förhandlingarna mellan SAS och bolagets pilotfack har pågått under natten mot lördagen. Ursprungligen var deadlinen midnatt på lördag, men den sköts då upp till klockan 11 på lördagen.  

Kan drabba 20 000 passagerare

Det var den 9 juni som pilotfacken i Norge och Sverige lämnade in ett strejkvarsel till Medlingsinstitutet, efter att förhandlingarna inte lett till nytt kollektivavtal. 

Strejken skulle inledningsvis inledas den 29 juni, men förhandlingarna sköts sedan upp i 72 timmar till midnatt natten mot lördag den 2 juli. 

Enligt SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman kan en eventuell strejk drabba mellan 200 och 250 flyg per dag, och drygt 20 000 till 30 000 passagerare.

Så ska du tänka som SAS-resenär om det blir strejk

Expertens tips vid flygstrejk • Det här är dina rättigheter.