Konsumenternas försäkringsbyrå kommer ofta i kontakt med konsumenter som inte fick den ersättning som de förväntade sig.
– Blir man sjuk under en resa kontaktar man kanske gärna en app-läkare. Men de flesta försäkringsbolag accepterar inte ett besök hos en sådan läkare, vilket innebär att man inte kan få någon ersättning från reseförsäkringen efteråt, säger försäkringsjuristen Karolina Reinholdsson till Ekot.
Elsparkcyklar är ett annat växande försäkringsproblem.
– Hemförsäkringen täcker inte dem, de räknas inte som cyklar, säger Reinholdsson till Ekot.

Försäkringsexperten: De svenska bolagen är lite tröga
Ett annat problem är närvaron på sociala medier.
– Det kan vara klockor till exempel som man har visat upp; ”kolla vilken fin dyrbar klocka jag har!”. Och så tycker försäkringsbolaget att man har varit oaktsam och gör en nedsättning av beloppet, säger Karolina Reinholdsson till Ekot.
De svenska stora försäkringsbolagen har inte riktigt hängt med i utvecklingen enligt Gunnar Loxdal, försäkringsexpert och utgivare av nyhetstjänsten Sak & Liv.
– Bolag i övriga Europa är snabbare på att ta fram skräddarsydda produkter. Det kan handla om drönarförsäkringar, eller elbilsförsäkringar som tar hänsyn till de speciella förutsättningar som gäller för just elbilar. Där är de svenska bolagen lite tröga, säger Loxdal till Ekot.