Trenden att allt fler podcasts kostar pengar att lyssna på växer och streamingbolagen strävar därför efter att underlätta för de kreatörer som vill börja ta betalt.
Spotifys rival Apple presenterade i förra veckan en tjänst för betalda podcastabonnemang: Apple Podcasts Subscriptions, där lyssnare kan teckna abonnemang på betalpodcasts.
Nu meddelar Spotify att även de lanserar en plattform för betalabonnemang, till en början för användare i USA.
Tjänsten, som gör det möjligt för kreatörerna att markera podcastavsnitt som exklusiva för abonnenter, ska enligt Spotify vara gratis för kreatörerna de första två åren för att sedan kosta 5 procent av intäkterna.
För podcastmakare som redan har börjat ta betalt av sina lyssnare och har en befintlig kundrelation lanserar Spotify i stället en annan tjänst, Spotify Open Access Platform. Genom denna kan kreatören göra materialet tillgängligt för sina betalande kunder även via Spotify.
Öppnar för ljudböcker?
Förändringen kan också innebära en öppning mot ljudböcker på Spotify, som därmed kan konkurrera med aktörer som Storytell och Bookbeat.
– Vi vill att Spotify ska vara destination som lyssnarna går till för allt det ljudinnehåll som de kan tänkas vara intresserade av, säger innehållschefen Johan Seidefors till Di Digital.
Han preciserar inte att det skulle handla om ljudböcker, men säger till Di Digital:
– Vi vill utforska och se om det finns andra sätt att bygga ut ljudupplevelsen på Spotify. Så när vi nu testar en teknik för att öppna upp för andra ljudtjänster att göra sitt innehåll tillgängligt för sina lyssnare på Spotify tror jag att det kan föra med sig många nya spännande samarbeten.