Sedan Cristina Stenbeck, 41, beslutade att lämna Kinneviks styrelse efter 16 år, har hon fokuserat på e-handelsjätten Zalando där hon i dag är ordförande. Kinnevik är storägare i bolaget.
Dessutom har Stenbeck investerat i så kallade startups – små bolag, gärna livsstilsvarumärken med kvinnliga entreprenörer som grundare.
Spotifygrundare med på tåget
Nu går hon in med riskkapital i Sniph, en ”upptäckartjänst” där kunderna kan prenumerera på parfym som skickas i små flaskor en gång i månaden.

Cristina Stenbeck uppger i ett pressmeddelande att hon upptäckte bolaget genom att själv abonnera på tjänsten.
– Jag ser fram emot att dela min egen erfarenhet av att bygga skalbara, internationella affärsplattformar, säger hon.
Bolaget nystartades 2017 av Lisa Kjellqvist och Tara Derakshan. Kjellqvist har tidigare varit marknadschef på Viaplay och Derakshan var bland annat marknadsansvarig på drottning Silvias välgörenhetsorganisation World childhood foundation i New York.
I den senaste investeringsrundan har man tagit in tio miljoner kronor i riskkapital. Utöver Stenbeck finns Apoteas grundare Pär Svärdson och Spotifys medgrundare Martin Lorentzon bland dem som tror på dofttjänsten.

– Vi är fantastiskt nöjda med att ha fått in Cristina Stenbeck som investerare. Hon var medlem hos oss sedan tidigare och hade gett lite feedback på det vi gör, berättar vd:n Tara Derakshan och fortsätter:
– Jag jag bjöd ut henne på lunch och frågade om hon ville vara med. Cristina är en dröminvesterare och en kvinnlig förebild för oss.
Nu har bolaget dessutom värvat ett tungt namn till styrelsen – Annelie Nässén från SAS koncernledning. Huruvida Cristina Stenbeck kommer att delta i styrelsearbetet återstår att se.
– Det vet vi inte i dag, hon har en aktiv roll som rådgivare och investerare oavsett, säger Tara Derakshan.
Vi bli störst i Europa
Bolaget har prenumeranter i ett 30-tal länder. 2017 omsatte Sniph knappt 1,8 miljoner kronor, och gjorde en förlust på dryga miljonen. Då hade man enligt årsredovisningen omkring 1400 betalande medlemmar.
Förra året steg omsättningen till 4,5 miljoner, en fördubbling, och man samarbetar med med influencers och kända medieprofiler som Hannah Widell och Amanda Schulman.
Med nya friska miljoner från investerarna vill man växa så det knakar.
Målet är att bli störst i Europa och tredubbla omsättningen under 2019. För närvarande har man 20 000 medlemmar, varav ”en stor andel är aktiva”, enligt vd:n.