Den potentiella marknaden i USA för Swedish Match tobaksfria nikotinsnus Zyn uppgår till ungefär 100 miljoner dosor och konkurrensen från liknande produkter kommer sannolikt vara begränsad under ett antal år.
Det skriver Berenberg i en analys där rekommendationen köp upprepas samtidigt som riktkursen för Swedish Match justeras upp till 510 kronor (505).
Zyn finns nu i fler än 13.000 försäljningsställen i USA, något Brerenberg sätter i relation till de cirka 300.000 butiker i USA som säljer cigaretter.
I fjol såldes 3 miljoner Zyn-dosor i USA, lika många som Swedish Match sålde enbart under årets tredje kvartal. En ny fabrik ska gradvis börja producera Zyn under det första halvåret 2019 och bedöms nå full kapacitet – mer än 60 miljoner dosor – år 2020.
Berenberg räknar med en försäljning på 12 miljoner Zyn-dosor 2018, 24 miljoner dosor 2019 och 38,5 miljoner dosor 2020, då försäljningen väntas inbringa drygt 1 miljard kronor, motsvarande 7 procent av Swedish Match totala försäljning.
Berenberg antar att såväl British American Tobacco (BAT) som Altria har planer på att ge sig in i samma segment som Zyn, det så kallade All White-segmentet. Intåget väntas dock inte bli helt enkelt då bolagen behöver tillstånd från den amerikanska hälsovårdsmyndigheten FDA, något som Berenberg tror kan ta flera år.
"BAT har uppgett att bolaget har tagit fram ett nikotinsnus som heter Velo, men det är fortfarande oklart om det är en produkt som liknar Zyn och huruvida BAT kan och vill expandera i USA utan ett FDA-tillstånd", skriver Berenberg i sin analys.