Det kan jämföras med tyskar som i snitt genomför köpet inom fem dagar, enligt en studie om köpbeteenden online från Tradedoubler. Nätannonsföretaget har analyserat åtta miljoner köp genom att följa hur europeiska konsumenter rör sig på nätet.
Längst tid tar svenskarna på sig för att köpa spel online, tre veckor. Innan köpet genomförs klickar den svenske konsumenten också på en rad olika undersidor, i snitt 29 stycken. Tyskarna genomför köpet redan efter två dagar, medan britterna klickar på lägst antal undersidor – bara tre i snitt.
Vaksammaköpare
När det gäller mode tycks svenskarna vara något djärvare och slår till redan efter 7 dagar, vilket kan jämföras med fransmännens 15.
Att svenskarna totalt sett ändå framstår som mest vaksamma är ett gott tecken, anser Richard Wahlund, professor på Handelshögskolan och specialiserad på ekonomisk psykologi.
- Det finns all anledning att vara försiktig, särskilt när det handlar om okända varumärken och sajter. Det är sunt att vara undersökande och fatta informationsbaserade beslut, säger Richard Wahlund.