Svenska ilskan efter norska snus-stoppet

Swedish match är i snusbråk med Norge.
Foto: FREDRIK SANDBERG/TT NYHETSBYRÅN
Alla tobaksprodukter ska nu förpackas i en neutral, grönbrun design utan logotyper i Norge.
Foto: ANNIKA AF KLERCKER
Så här kan de neutraliserade snus- och cigarettförpackningarna se ut.
Foto: LISE ÅSERUD, NTB SCANPIX

Den svenska snusjätten Swedish match stämmer Norge.

Orsaken:

Den norska staten har infört en lag om att alla snusdosor ska vara neutralt paketerade – utan logotyper.

En olaglig handelsrestriktion, enligt snusbolaget.

Det norska stortinget har antagit ett förslag om att snusdosor och cigarettpaket måste ha en neutral, grönbrun design.

Det har fått Swedish match att ilskna till. Nu stämmer bolaget norska staten.


LÄS MER: Nu ska snuskriget avgöras i domstol 


Swedish matchs ilska mot Norge

Enligt snusjätten har inte den norska regeringen eller hälso- och omsorgsministern Bent Høie – som kom med förslaget – tillräcklig dokumentation för att snus skulle vara skadligt för hälsan.

– En så ingripande reglering som standardiserade förpackningar innebär står inte i proportion till de eventuella hälsoriskerna knutna till snus, säger Swedish Matchs talesperson Patrik Hildingsson till VG.

Alla tillverkare som säljer tobak måste från och med den 1 juli inleda processen att ändra utseende på sina produkter.


LÄS MER: Swedish Match tar upp kampen för EU-snuset 


Nu vill Swedish match undantas från regeln tills deras stämning har prövats i rätten. Stämningen gäller enbart snus, inte andra tobaksprodukter.

Norska ministern inte förvånad

Snusbolaget menar att den nya lagändringen i Norge är en olaglig handelsrestriktion – och man är rädd att förlora pengar. Både på grund av att man måste lägga om sin produktion och på grund av att snusförsäljningen kan minska över tid.

– Jag känner inte till något företag som inte vill tjäna pengar, säger Hildingsson till VG.


LÄS MER: GW:s nya satsning: Viltkött, vin och tobak


Ministern Bent Høie är inte förvånad.

– Det är inte någon överraskning att tobaksindustrin stämmer Norge på grund av reklamfria tobaksförpackningar. De har gjort likadant mot Australien, Frankrike och Storbritannien – och förlorat överallt, skriver han i ett mejl till VG.