En undersökning som SPF Pensionärerna släppte i december visade att allt fler svenska pensionärer riskerar att hamna under EU:s fattigdomsgräns. Enligt Eurostats beräkningar lever 355 000 pensionärer under gränsen, vilket är en ökning med 40 000 på ett år.
För många kan det därför vara svårt att få ekonomin att gå ihop varje månad. Då kan en rabatt på försäkring eller ett par glasögon vara viktigt.
– För de som har en väldigt liten pension så kan fem eller tio procent på en försäkring göra väldigt stor skillnad. Om det är rabatt på ett nöje så kan det kanske göra att man har råd att gå med barnbarnen. Så det kan ha väldigt stor betydelse, säger SPF:s marknadskoordinator, Veronica Sjölin.
Intresset för SJ:s rabatt ökar
SPF Seniorerna är en av de organisationer och bolag som erbjuder pensionärsrabatter till sina medlemmar. Det finns också vanliga företag som har särskilda priser för äldre, exempelvis Gröna Lund och SJ.
På SJ gjorde man om sin pensionärsrabatt i mars förra året. Något som lett till att antalet sålda pensionärsbiljetter ökat. I mars 2016 såldes 25 230 sådana biljetter. Samma siffra för januari i år är 114 257 stycken.
– Jag tycker att siffrorna talar sitt tydliga språk. Vi ser ju en konstant resandeökning totalt, men att så många pensionärer väljer att köpa en sådan här biljett betyder ju att det är en populär rabatt och en populär möjlighet, säger biträdande presschef på SJ, Tobbe Lundell.
Få anmäler till Konsumentverket
Att intresset för pensionärsrabatter fortsätter att vara stort gör att fler ger sig in på marknaden. Som med alla erbjudanden gäller det att tänka en extra gång innan man väljer en rabatt.
– Man ska tänka kritiskt. Verkar något för bra för att vara sant så är det ju förmodligen så. Det finns ju ofta ett ekonomiskt intresse bakom. Det är väldigt få som vill ge bort något gratis, säger David Ånesjö, jurist på Konsumentverket.
Han berättar att de får in väldigt få anmälningar om just rabatter som riktar sig till pensionärer. Något som han tror betyder att det är en förhållandevis schyst marknad.
– Det är oftast anledningen till att man har själva rabatten. Att man vill locka till sig pensionärer, en konsumentgrupp som annars kanske inte haft möjlighet. Så det är oftast något som ska vara väldigt gynnsamt för pensionärerna, säger han.