På sajter som Let's deal, Rabble, Cuponation, Wrapp och Expressens nya annonssajt Rabattkoder går det att spara pengar vid inköp.
Swedbanks privatekonom Arturo Arques är positiv till upplägget med rabattkoder och har flera råd för hur man ska spara pengar med hjälp av dem.
– Som konsument så är det alltid positivt att få rabatter. Sedan är det viktigt att reflektera över vad rabatterbjudandet faktiskt innebär, säger han.
Arturo Arques trycker på att det gäller att få en överblick över vad erbjudandet innebär och vem det är som står bakom erbjudandet.
Privatekonomen: "Ta reda på slutpriset"
Dessutom ska man vara noggrann och ta reda på om det krävs någon ytterligare motprestation för att få ta del av erbjudandet.
– Rabatter som innebär att du får en kontant reduktion på priset är bäst. Det är en sak, till skillnad från att du förpliktigar dig till att betala exempelvis en årsavgift eller handlar för minst 500 kronor, säger han.
Han tycker även att det är viktigt att tänka igenom vad exempelvis ett reserbjudande innebär.
– Ta reda på slutpriset och räkna in hotell och andra omkostnader så att du vet att du faktiskt gör ett fynd, säger han.
Tydliga villkor
Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter, är inne på samma linje som Arques. Hon betonar även att det gäller att avgöra om det är en seriös aktör som står bakom erbjudandet.
– När vi får in klagomål från konsumenter, har de redan upptäckt att andra varit med om liknande saker. Kolla därför upp företag på förhand genom att googla vad andra konsumenter tycker om det, säger hon.

Wiezell pekar också på att seriösa företag har tydliga villkor för erbjudandet.
– Ju tydligare information för konsumenten, desto större skäl finns det att tro att företaget är seriöst, säger hon.
Konsumentverkets tjänst Hallå Konsument tar emot klagomål och upplysningar från svenska konsumenter. Christine Holst arbetar som jurist och vägledare på tjänsten. Hon uppger att det är väldigt ovanligt med klagomål på rabattkoder.
– Det vi har fått in är från personer som glömt bort att skriva in koden och som därför inte fått ut erbjudandet, säger hon.
Expressens startar Rabattkoder
Genom Expressens nya annonssajt Rabattkoder når man hundratals erbjudanden till allt i från researrangörer till underklädesbutiker.

Dilem Güler, affärschef på Expressen, berättar att sajten bygger på ett samarbete med Kampanjjakt.se.
– Där får våra läsare möjlighet att spara pengar och göra extra bra köp på nätet, genom att vi kan erbjuda rabattkoder på det här sättet, säger hon.