En vecka har gått sedan den amerikanska it-jätten Microsoft fick rapporter om ett allvarligt fel i mejlprogrammet Outlook. Enligt uppgift till Expressen stängde banken Skandia ned åtkomsten till Outlook i mobilen för redan en vecka sedan när problemet blev känt.
Men trots flera dagars arbete dygnet runt har Microsoft inte lyckats lokalisera och åtgärda felet.
Enligt uppgift till Expressen står det på bankens intranät att felet med Outlook drabbar hundra tusen servrar globalt.
"Produktionssättning och tester av lösning berör över 100 000 servrar globalt och detta gör att arbetet tar längre tid än vad Microsoft beräknat och förmedlat", står det på bankens intranät."
”Dessvärre är problemet ännu inte löst”
Bankens medarbetare kan fortfarande använda Outlook från en stationär eller bärbar dator, men inte från en mobiltelefon. De anställda har fått veta att felsökning pågår.
"Dessvärre är problemet ännu inte löst", står det vidare på bankens intranät.
Skandia vet ännu inte vad det tekniska felet beror på. En intern kartläggning har inte hittat något som tyder på att känsliga uppgifter kan ha röjts.
– Felet har inte haft någon kundpåverkan eller påverkan för våra anställdas förmåga att utföra sina arbetsuppgifter, skriver Skandias presschef Pontus Haag i ett mejl till Expressen.
Microsoft skriver på onsdagskvällen att de samarbetat med Skandia för att lösa en incident med Office 365.
"Vi har inga rapporter om att andra kunder har upplevt samma situation", skriver Microsofts presschef Johanna Snickars till Expressen.

–
Microsofts mejlproblem är bara det senaste i raden av avslöjanden om bristande säkerhet.
I början av januari läckte uppgifter ut om allvarliga säkerhetsproblem i flera processorer. Sårbarheterna hade hållits hemliga i flera veckor medan it-säkerhetsexperter arbetade på att lösa problemet.
Risken var då att hackare skulle kunna komma åt processorn och på den vägen läsa av datorns minne, som borde vara helt oåtkomligt för utomstående.