SAS besked till kunderna efter köerna: Ert ansvar

LIVE-TV: Senaste nyheterna med Expressen TV
Kökaoset har pågått i månader.
Foto: ALEX LJUNGDAHL

Kökaoset på Arlanda ångar på med oförminskad styrka.

Detta på grund av underbemanning i säkerhetskontrollen.

Men den som missar sitt flyg på grund av strul i säkerhetskontrollerna kan inte vänta sig någon ersättning.

– Det är alltid kundens ansvar att vara ute i så god tid som krävs, säger SAS presstalesperson Karin Nyman till Sveriges Radio.

Det är ingen nyhet att Arlanda lider av köproblem. De har pågått i månader och väntas bli än värre under Kristi himmelfärdshelgen då allt fler väntas resa.

Kökaoset beror på underbemanning i personalen som har hand om säkerhetskontrollerna, vilket är en rest från nedskärningar i personalstyrkan under pandemin.

Ingen ersättning för missade flyg

Men den som missar sin ”Kristi flygare”-flight på grund av köer vid säkerhetskontrollen kan inte förvänta sig någon ersättning, uppger såväl konsumentexperter som SAS presstalesperson för Sverige Radio.

– Det är alltid kundens ansvar att säkra att man är ute i så god tid som krävs, säger Karin Nyman, kommunikationschef vid SAS.

Hon fortsätter understrykande:

– För att vara säker på att komma med ska man vara ute i god tid, och är man i god tid hinner man med sin flight.

Gabriella Hallberg, jurist och expert på reseförsäkringar hos konsumenternas försäkringsbyrå, konstaterar detsamma.

– Man anser att det är konsumenten själv som inte planerat sin resa, säger hon till SR.

Högt tryck på Arlanda med personalbrist - Swedavia: "Kommer bli en utmanande sommar"