Googles affärsidé är enkel - om du söker efter information om Thailand på Google och väljer att klicka på en sponsrad länk från ett resebolag som dyker upp bredvid det vanliga sökresultatet får resebolaget betala några kronor till Google.
Sverigechefen Stina Honkamaa tar emot i Googles nya högkvarter i centrala Stockholm för att berätta mer om affärerna. Kontoret är typiskt Google och påminner om de glada åren i slutet av 90-talet innan IT-bubblan sprack.
Här trängs olika vuxenleksaker som pingisbord och fotbollsspel och i matsalen kan ingenjörerna och de andra anställda äta alla dygnets måltider. I ett hörn står en halvtömd vinkyl som vittnar om att googlepersonalen gillar att tacka gud när fredagen kommer.
Stina Honkamaa är exalterad över att Google lyckats tjäna pengar på sina användare via sponsrade länkar i Googles reklamtjänst utan att försämra användarupplevelsen.
- Det är ganska typiskt Google att sökmotorn kom först och att Adwords kom några år senare. Det är huvudtänket på Google att vi sätter användarna främst, säger hon.
- När hela annonskakan växte med tre, fyra procent under förra året växte sök med 34 procent. Det stämmer ganska väl med att vi ser att bränslet, sökningarna på Google i Sverige, ökade med 35 procent under året. Annonsörerna följer alltså efterfrågan, säger Stina Honkamaa.
Nyheter funkar dåligt
Annonsörerna köper plats för att synas när en person använder Google för att söka efter information. Det vanliga sökresultatet, som kallas för organiskt, går inte att påverka med pengar. Det organiska sökresultatet styrs av en formel som är lika hemlig som receptet för att göra en Coca-Cola.
I Sverige görs nu 25 miljoner sökningar på Google varje dag och 35 procent av klicken hamnar på någon av de sponsrade länkarna. Men det är bara ett snitt och långt ifrån alla sökningar är lika lönsamma för Google - olyckor och andra stora nyhetshändelser som Afghanistan funkar dåligt.
- Om någon söker efter information om exempelvis fjällbjörkar blir det ju inte några Adwordsklick, säger Stina Honkamaa.
"Strikta regler"
Hon har dock ett annat bättre exempel där Google tjänar betydligt bättre på sökningarna - sökandet efter vinterjacka. Där hamnar 70 procent av klicken på någon av de sponsrade länkarna.
Googles förtjänst om du klickar på en sponsrad länk skiljer sig beroende på hur mycket företagen som annonserar är beredda att betala för ditt klick. Priset styrs av konkurrensen mellan olika företag.
I Sverige görs 201 000 sökningar på Thailand varje månad och om du klickar på en sponsrad länk i det sökresultatet tjänar Google 8 kronor. Thailand googlas tre gånger mer än Mallorca.
Bilförsäkring googlas 110 000 gånger varje månad i Sverige och där har försäkringsbolagen trissat upp klickpriset till 22 kronor.
Googles egen statistik visar också att ordet "penisförstoring" googlas i snitt 12 100 gånger i månaden och där kostar ett klick 3,20 kronor men "silikonbröst" googlas bara 4 400 gånger och priset för ett klick ligger på 3,50 kronor.
Det bredare sökordet "sex" också att köpa och det görs i snitt 1,5 miljoner sökningar på ordet varje månad. Med tanke på att Google tar 2,40 per klick för det sökordet tjänar alltså svenska Google 3,6 miljoner kronor varje månad på sexsökningar.
Bara början - i Sverige
- Vi har strikta regler för vilka företag som får annonsera. Vi följer de svenska lagarna. Exempelvis är barnpornografi förbjudet i Sverige och då kommer inga träffar på barnpornografi upp i Googles sökresultat.
Det finns även exempel på företag som försöker åka snålskjuts på andras varumärken. Expert har köpt sökningar på Elgiganten för att sno kunder från en konkurrent.
- Det handlar om att först skydda sitt varumärke hos PRV men det är många som inte vill skydda sitt varumärke. Om du har ett företag som är beroende av återförsäljare vill du att alla ska köpa ditt namn på Google för då blir du mer synlig.
Andra företag har lärt sig att snika på andras dyra tv-reklamkampanjer. Om ett resebolag gör reklam för resor till Turkiet kan ett annat företag fånga upp kunderna på internet genom att köpa internetsökningar som görs på Turkiet i samband med tv-reklamen.
Stina Honkamaa tror att Google bara är i början av sin expansion i Sverige.
- Sverige har nästan en halv miljon småföretag och där ser jag en enorm potential.